Apple vinner Emmy för reklamfilm

Apple tilldelas en Emmy i kategorin Utmärkt reklamfilm för sin film Misunderstood där en pojke filmar en familjehögtid med sin Iphone.

Apple har vunnit det prestigefyllda Emmypriset för sin reklamfilm Misunderstood. Emmypriset delas årligen ut till tv-produktioner och kan ses som tv:s motsvarighet till en Oscar.

Årets upplaga är den 66:e Emmygalan och Apple tilldelas priset i kategorin Utmärkt Reklamfilm. Bland konkurrenterna i kategorin märks reklamfilmer från bland annat Nike och Budweiser.

I reklamfilmen använder en pojke en Iphone 5S för att filma en familjehögtid, och sedan klippa ihop och visa den via Airplay på en Apple TV. Filmen är producerad av Media Arts Lab, som tidigare gjort flera andra produktioner åt Apple.

Andra program som vinner Emmy i år är till exempel Orange Is The New Black, Game Of Thrones, Breaking Bad, Saturday Night Live och Sherlock.

Skriven av Jakob Nilsson

Amanda och Jakob pratar årets kommande mobiltelefoner, bluetooth, mutskandaler och flygande bilar.

Idag blev vi tio miljoner invånare i Sverige, och detta firar 99mac med ett av Hans Roslings kända föredrag om global befolkningstillväxt.

En dödsenkel guide på nätet för de som inte vet vilken sladd de ska köpa.

Den blivande amerikanske presidenten Donald Trump har bytt sin Android-telefon mot en annan enhet, som enligt källor är "säker och krypterad".

Unicode-kommittén ska träffa Apple nästa vecka för att diskutera den rödhårige emoji-symbolens vara eller icke vara.

Apple släpper uppdateringar till sin svit av videoredigeringsappar, med prestandaförbättringar, buggfixar och mindre åtgärder.