Apple vinner Emmy för reklamfilm

Apple tilldelas en Emmy i kategorin Utmärkt reklamfilm för sin film Misunderstood där en pojke filmar en familjehögtid med sin Iphone.

Apple har vunnit det prestigefyllda Emmypriset för sin reklamfilm Misunderstood. Emmypriset delas årligen ut till tv-produktioner och kan ses som tv:s motsvarighet till en Oscar.

Årets upplaga är den 66:e Emmygalan och Apple tilldelas priset i kategorin Utmärkt Reklamfilm. Bland konkurrenterna i kategorin märks reklamfilmer från bland annat Nike och Budweiser.

I reklamfilmen använder en pojke en Iphone 5S för att filma en familjehögtid, och sedan klippa ihop och visa den via Airplay på en Apple TV. Filmen är producerad av Media Arts Lab, som tidigare gjort flera andra produktioner åt Apple.

Andra program som vinner Emmy i år är till exempel Orange Is The New Black, Game Of Thrones, Breaking Bad, Saturday Night Live och Sherlock.

Skriven av Jakob Nilsson

Amanda, Andreas och Ida pratar om ljudbokstjänster, Ipad Pro och One Plus 5, en mobil som lånar friskt från Apple.

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.