Google inleder samarbete med bokhandeln Barnes & Noble

Nätbokhandeln Amazon utmanas när Google inleder ett samarbete med Barnes & Noble om leveranser samma dag genom Google Shopping Express.

Från och med idag kan kunder som beställer böcker från Barnes & Noble få sina varor levererade samma dag genom Googles leveranstjänst Google Shopping Express. De båda företagen inleder ett samarbete med syfte att utmana den dominerande näthandelsajten Amazon.

Barnes & Noble har länge kämpat med dålig lönsamhet för sina fysiska butiker - företaget har tvingats stänga 63 butiker de senaste fem åren. Samtidigt har nätförsäljningen inte tagit fart som man hoppats, och försäljningen av läsplattan Nook har på ett år minskat med 22 procent, skriver New York Times.

Bättre går det för Amazon, som alltmer kommit att dominera näthandeln med böcker. Läsplattan Kindle sålde enligt Forbes i 20 miljoner exemplar under 2013, inklusive surfplattan Kindle Fire. Amazon erbjuder också leverans av produkter samma dag i vissa områden som en del i medlems-programmet Amazon Prime eller mot en extra avgift.

Google hotade

Amazon blir samtidigt allt mer en konkurrent till Google. I takt med att fler konsumenter söker produkter direkt på Amazons webbplats hotas Googles söktjänster och därmed deras annonsintäkter. I kampen om nätkonsumenterna har båda bolagen lanserat egna betalmetoder i form av Amazon Payments och Google Wallet.

Budtjänsten Google Shopping Express lanserades 2013 och erbjuds idag områdena kring San Fransisco, Los Angeles och New York. Till skillnad från Amazon förlitar sig inte Google på stora centrallager där varorna packas ihop, utan låter sina bud åka runt och samla ihop varorna från utvalda samarbetspartners, så som Target, Walgreens, Toys R Us, Staples och Whole Foods. Tom Fallows, produktansvarig för Google Shopping Express ser positivt på att Barnes & Noble nu är med i programmet:

"Vi tycker det passar naturligt och skapar en bra upplevelse som binder samman konsumenter med Barnes & Noble-butiken i deras egen stad."

Skriven av Jakob Nilsson

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.

Ett patent beskriver hur en Iphone eller Ipad kan dockas med en bärbar Mac, och antingen agera bildskärm eller styrplatta.