Apple lanserar Itunes Pass i Japan

Med en ny tjänst i Japan kan Apples kunder köpa presentkort för Itunes Store, App Store och Ibooks Store och få det lagrat digitalt i Passbook.

Apple har i Japan lanserat möjligheten att köpa presentkort till sina digitala butiker och få de lagrade i appen Passbook. Detta gör att kunder inte längre måste köpa ett fysiskt kort med en kod på, som sedan registreras i Itunes Store, App Store eller Ibooks Store, rapporterar 9to5mac.

Sedan tidigare går det givetvis att köpa presentkort direkt på nätet via respektive digitala butik, men genom att köpa det i en fysisk Apple-butik behöver inte kreditkortsuppgifter användas på internet. Med Itunes Pass dyker presentkortet upp i #Passbook, kopplat till kundens Apple ID och kan scannas av personalen för att aktiveras.

Apple har inte avslöjat när eller om tjänsten når kunder utanför Japan. Det hör till ovanligheterna att en ny tjänst bara lanseras i ett enda land som inte är USA, vilket kan peka mot att tjänsten snart kommer internationellt. Det är också möjligt att just Japan valdes som testland för tjänsten eftersom det är en stor marknad för Apple, men har ovanligt få fysiska butiker – endast nio stycken.

Efter Pokémon Go och Super Mario Run blir nästa mobilspel från Nintendo det taktiska rollspelet Fire Emblem Heroes.

LG håller event dagen innan mobilmässan Mobile World Congress, och spås visa upp sitt nya flaggskepp LG G6.

Google vill utöka Android bland USA:s lågbudgettelefoner, och tar därför satsningen Android One till landet senare i år.

Apple tros lansera en andra generationens Apple Pencil under ett event i mars i tillsammans med nya modeller av Ipad Pro.

Apple släpper omfattande uppdateringar till sina musikappar Logic Pro X för Mac OS och Garageband för IOS, med flera nya funktioner.

Nintendos framgångsrika mobilspel Super Mario Run släpps till Android-plattformen i mars månad.