Apple lanserar Itunes Pass i Japan

Med en ny tjänst i Japan kan Apples kunder köpa presentkort för Itunes Store, App Store och Ibooks Store och få det lagrat digitalt i Passbook.

Apple har i Japan lanserat möjligheten att köpa presentkort till sina digitala butiker och få de lagrade i appen Passbook. Detta gör att kunder inte längre måste köpa ett fysiskt kort med en kod på, som sedan registreras i Itunes Store, App Store eller Ibooks Store, rapporterar 9to5mac.

Sedan tidigare går det givetvis att köpa presentkort direkt på nätet via respektive digitala butik, men genom att köpa det i en fysisk Apple-butik behöver inte kreditkortsuppgifter användas på internet. Med Itunes Pass dyker presentkortet upp i #Passbook, kopplat till kundens Apple ID och kan scannas av personalen för att aktiveras.

Apple har inte avslöjat när eller om tjänsten når kunder utanför Japan. Det hör till ovanligheterna att en ny tjänst bara lanseras i ett enda land som inte är USA, vilket kan peka mot att tjänsten snart kommer internationellt. Det är också möjligt att just Japan valdes som testland för tjänsten eftersom det är en stor marknad för Apple, men har ovanligt få fysiska butiker – endast nio stycken.

Ikea ska uppdatera sin serie smarta lampor för kompatibilitet med Apple Homekit, Google Assistant och Amazon Alexa.

När amerikanska kunder får berätta hur nöjda de är med sina mobiltelefoner, är det inte de normalstora telefonerna som hamnar högst. Mest poäng får nämligen den lilla Iphone SE.

Provperioden för Apple Music på tre månader är inte längre helt gratis. I vissa länder har Apple börjat ta en mindre summa i betalning.

Efter en tids vardagsanvändning kan 99mac konstatera att Apples nya grundmodell av Ipad levererar stort när det gäller batteritid, men den överraskar inte.

Stockholms landsting har slagit fast att digitala tjänster ska vara en garanterad möjlighet hos alla vårdgivare i länet framöver.

Svenska Spotify köper upp ännu ett företag, nämligen Niland som utvecklar AI-teknik för musikrekommendationer och sökning.