Apple lanserar Itunes Pass i Japan

Med en ny tjänst i Japan kan Apples kunder köpa presentkort för Itunes Store, App Store och Ibooks Store och få det lagrat digitalt i Passbook.

Apple har i Japan lanserat möjligheten att köpa presentkort till sina digitala butiker och få de lagrade i appen Passbook. Detta gör att kunder inte längre måste köpa ett fysiskt kort med en kod på, som sedan registreras i Itunes Store, App Store eller Ibooks Store, rapporterar 9to5mac.

Sedan tidigare går det givetvis att köpa presentkort direkt på nätet via respektive digitala butik, men genom att köpa det i en fysisk Apple-butik behöver inte kreditkortsuppgifter användas på internet. Med Itunes Pass dyker presentkortet upp i #Passbook, kopplat till kundens Apple ID och kan scannas av personalen för att aktiveras.

Apple har inte avslöjat när eller om tjänsten når kunder utanför Japan. Det hör till ovanligheterna att en ny tjänst bara lanseras i ett enda land som inte är USA, vilket kan peka mot att tjänsten snart kommer internationellt. Det är också möjligt att just Japan valdes som testland för tjänsten eftersom det är en stor marknad för Apple, men har ovanligt få fysiska butiker – endast nio stycken.

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.