Google köper musiktjänsten Songza

Google köper företaget Songza som erbjuder strömmande musik och anpassade spellistor. På sikt kan tjänsten komma att införlivas i Google egna utbud som Play Music.

En dryg månad efter att Apples köp av #Beats tillkännagivits meddelar nu den strömmande musiktjänsten Songza att man blivit uppköpta av sökjätten #Google. Songza skriver om affären på sin webbplats:

"Vi kan inte tänka oss ett mer inspirerande företag att ansluta oss till i vår strävan att erbjuda ett perfekt soundtrack för allting du gör."

Songza lanserades redan 2007, men kom i sin moderna tappning som en app för mobila enheter 2011. Tjänsten finns tillgänglig gratis i USA och Kanada. Den bygger på spellistor och låtar som röstas upp eller ned av användarna. En stor del bygger också på spellistor som skapas av anställda "musikexperter" för olika typer av aktiviteter, som till exempel vakna, träna, koncentration, eller utifrån ämnen som 80-talet eller lugna favoriter.

Vad Google betalar för tjänsten är inte känt, men New York Times anger summan till 39 miljoner dollar, eller runt 261 miljoner svenska kronor. Enligt Google sker inga omedelbara förändringar med Songza, som tills vidare kommer att fortsätta som en separat tjänst. Målet är dock att införliva Songza i Googles befintliga tjänster som #Play Music, och möjligtvis Youtube.

Affären speglar en allt tuffare konkurrens på marknaden för strömmande digital musik, där stora bolag som Apple, Google och Amazon alla satsar på att konkurrera i funktioner och spridning med etablerade tjänster som #Spotify eller Pandora.