Coop testar Ibeacon i Stockholm

Matkedjan Coop kommer under en period i sommar att testa Ibeacon för att skicka ut erbjudanden till sina kunder i en butik i centrala Stockholm.

Allt fler intresserar sig för Apples teknik kring #Ibeacon, små sändare som kan skicka information till IOS-prylar via Bluetooth Low Energy. Butiker använder exempelvis tekniken för att skicka ut information eller erbjudanden till kunder via en egen app. 99mac har tidigare skrivit om bland annat en temapark i Holland som implementerat tekniken.

Nu meddelar matkedjan Coop att man kommer att testa #Ibeacon i sin butik på Centralen i Stockholm under två veckor i augusti. Caroline Palmqvist, projektledare digitala kanaler, Coop, säger att Ibeacon är en intressant kanal som gör det möjligt att öka kundnöjdheten och ge riktad kommunikation vid rätt tillfälle.

– Tänk dig att du kommer med pendeln till Centralstationen, du missade frukosten, men en bit inann du passerar Coop Centralen så plingar det till i din mobil och du får ett schyst erbjudande på ett frukostpaket.

Men inte alla som passerar butiken kommer att få erbjudanden, det krävs att man laddar ned Coop-appen och aktiverar funktionen.

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
10 svar

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.