Apple lättar på reklamregler för App Store

De nyligen införda reglerna som förbjöd belöningar till användare för att se på reklam drabbade flera utvecklare, men nu lättar Apple på restriktionerna.

För två veckor sedan kom rapporter om att Apple börjat neka appar som belönar användare för att se på videoreklam eller dela saker via sociala medier i ett försök att sätta stopp för fusk och försök att påverka topplistorna i #App Store.

Nu har Apple lättat på reglerna, eller i alla fall förtydligat vad som gäller, skriver Tech Crunch. Det är appar som ger belöningar för att få användare att skriva en recension om appen, sätta betyg på appen eller ladda ned andra appar som kommer att nekas tillträde till App Store, eftersom den typen av uppmaningar kan påverka en apps position på topplistorna.

Att se på videoreklam för att få en belöning är tillåtet, precis som att be användare posta inlägg om appen på sociala medier. Utvecklare får också visa reklam om egna eller andras appar, men får inte belöna användare för att faktiskt ladda ned apparna.

Skriven av Ida Blix

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.