Apple lättar på reklamregler för App Store

De nyligen införda reglerna som förbjöd belöningar till användare för att se på reklam drabbade flera utvecklare, men nu lättar Apple på restriktionerna.

För två veckor sedan kom rapporter om att Apple börjat neka appar som belönar användare för att se på videoreklam eller dela saker via sociala medier i ett försök att sätta stopp för fusk och försök att påverka topplistorna i #App Store.

Nu har Apple lättat på reglerna, eller i alla fall förtydligat vad som gäller, skriver Tech Crunch. Det är appar som ger belöningar för att få användare att skriva en recension om appen, sätta betyg på appen eller ladda ned andra appar som kommer att nekas tillträde till App Store, eftersom den typen av uppmaningar kan påverka en apps position på topplistorna.

Att se på videoreklam för att få en belöning är tillåtet, precis som att be användare posta inlägg om appen på sociala medier. Utvecklare får också visa reklam om egna eller andras appar, men får inte belöna användare för att faktiskt ladda ned apparna.

Skriven av Ida Blix

Den blivande amerikanske presidenten Donald Trump har bytt sin Android-telefon mot en annan enhet, som enligt källor är "säker och krypterad".

Unicode-kommittén ska träffa Apple nästa vecka för att diskutera den rödhårige emoji-symbolens vara eller icke vara.

Apple släpper uppdateringar till sin svit av videoredigeringsappar, med prestandaförbättringar, buggfixar och mindre åtgärder.

Samsung bekräftar att de håller en presskonferens på söndag kväll för att berätta vad som gick fel med den återkallade telefonen Note 7.

Prognosen är att 2017 blir ett fantastiskt år för mobiltelefoner, och här är de olika tillverkarnas flaggskepp som är värda att hålla koll på.

Den strömmande musiktjänsten Tidal har fått ett redigeringsverktyg som låter dig redigera låtars längd och hastighet.