Apple lättar på reklamregler för App Store

De nyligen införda reglerna som förbjöd belöningar till användare för att se på reklam drabbade flera utvecklare, men nu lättar Apple på restriktionerna.

För två veckor sedan kom rapporter om att Apple börjat neka appar som belönar användare för att se på videoreklam eller dela saker via sociala medier i ett försök att sätta stopp för fusk och försök att påverka topplistorna i #App Store.

Nu har Apple lättat på reglerna, eller i alla fall förtydligat vad som gäller, skriver Tech Crunch. Det är appar som ger belöningar för att få användare att skriva en recension om appen, sätta betyg på appen eller ladda ned andra appar som kommer att nekas tillträde till App Store, eftersom den typen av uppmaningar kan påverka en apps position på topplistorna.

Att se på videoreklam för att få en belöning är tillåtet, precis som att be användare posta inlägg om appen på sociala medier. Utvecklare får också visa reklam om egna eller andras appar, men får inte belöna användare för att faktiskt ladda ned apparna.

Skriven av Ida Blix

Utvecklingen på dator- och konsolplattformarna historiskt och i nutid granskas i en djupgående rapport.

Apple har sjösatt en webbsida som går igenom fördelarna med Iphone, i syfte att få Android-användare att byta plattform.

Microsoft kreativa Imac-utmanare Surface Studio kommer att börja säljas i Sverige och andra länder till sommaren.

Ryktet stämde. Nästa version av Microsofts hybriddator heter inte Surface Pro 5, utan kort och gott Surface Pro.

Bildtjänsten Instagram gör det nu möjligt att dölja bilder i ens flöde utan att behöva radera dem helt.

UPPDATERAD. Ikea ska uppdatera sin serie smarta lampor för kompatibilitet med Apple Homekit, Google Assistant och Amazon Alexa.