Apple lättar på reklamregler för App Store

De nyligen införda reglerna som förbjöd belöningar till användare för att se på reklam drabbade flera utvecklare, men nu lättar Apple på restriktionerna.

För två veckor sedan kom rapporter om att Apple börjat neka appar som belönar användare för att se på videoreklam eller dela saker via sociala medier i ett försök att sätta stopp för fusk och försök att påverka topplistorna i #App Store.

Nu har Apple lättat på reglerna, eller i alla fall förtydligat vad som gäller, skriver Tech Crunch. Det är appar som ger belöningar för att få användare att skriva en recension om appen, sätta betyg på appen eller ladda ned andra appar som kommer att nekas tillträde till App Store, eftersom den typen av uppmaningar kan påverka en apps position på topplistorna.

Att se på videoreklam för att få en belöning är tillåtet, precis som att be användare posta inlägg om appen på sociala medier. Utvecklare får också visa reklam om egna eller andras appar, men får inte belöna användare för att faktiskt ladda ned apparna.

Skriven av Ida Blix

Med filmtjänsten Blockbuster kan användare hyra eller köpa "de allra senaste filmerna" utan abonnemang eller bindningstid.

Nästa Iphone får snabbare laddning tack vare en kraftig 10W-laddare med USB Type-C-anslutning.

Apple har även i år gjort videoupptagningar från WWDC-seminarierna tillgängliga, inklusive sökbara transkriptioner.

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.