Apple lättar på reklamregler för App Store

De nyligen införda reglerna som förbjöd belöningar till användare för att se på reklam drabbade flera utvecklare, men nu lättar Apple på restriktionerna.

För två veckor sedan kom rapporter om att Apple börjat neka appar som belönar användare för att se på videoreklam eller dela saker via sociala medier i ett försök att sätta stopp för fusk och försök att påverka topplistorna i #App Store.

Nu har Apple lättat på reglerna, eller i alla fall förtydligat vad som gäller, skriver Tech Crunch. Det är appar som ger belöningar för att få användare att skriva en recension om appen, sätta betyg på appen eller ladda ned andra appar som kommer att nekas tillträde till App Store, eftersom den typen av uppmaningar kan påverka en apps position på topplistorna.

Att se på videoreklam för att få en belöning är tillåtet, precis som att be användare posta inlägg om appen på sociala medier. Utvecklare får också visa reklam om egna eller andras appar, men får inte belöna användare för att faktiskt ladda ned apparna.

Skriven av Ida Blix

Samsung är nöjda med intresset kring Galaxy S8, och meddelar att förhandsbokningarna varit "de bästa någonsin".

Apple har rekryterat ytterligare en profilerad VR-expert, nämligen Jeff Norris som tidigare arbetat på NASA med projekt kring virtuell och förstärkt verklighet för astronauter.

Premiären för Apples programserie Carpool Karaoke senareläggs och kommer längre fram i år.

Bristande tillgång på komponenter kan skjuta fram produktionen av Apples nästa Iphone till oktober eller november.

Uber samlade information från kunders Iphone-enheter, och försökte dölja detta från Apple enligt en artikel i New York Times.

Bose svarar till 99mac angående uppgifterna att företagets hörlurar samlar in data från användare.