Apple öppnar ny flaggskeppsbutik i Tokyo

Tokyo får snart en ny Apple-butik. Apple har klippt ihop en video om förberedelserna inför öppningen den 13 juni.

Omotesando är en välkänd affärsgata i Tokyo, där flera stora internationella affärskedjor har flaggskeppsbutiker, så som Gucci, The Body Shop och Louis Vuitton. Snart öppnar också Apple en ny butik på gatan.

Det går bra för Apple i Japan – till exempel står Iphone för drygt 50 procent av marknaden för smarta mobiltelefoner. Butiken blir Apples nionde i landet enligt Cult of Mac och en av de största. Arkitekturen domineras av stora glaspaneler som väggar, och en stor spiraltrappa i mitten av butiken.

Åtminstone en sida av butikens utsida är också täckt av murgröna, vilket ska bidra till att hålla temperaturen jämn på insidan och spara på elförbrukningen. Apples miljöchef Lisa Jackson pratade nyligen om arbetet för att minska Apples butikers förbrukning av koldioxid, vilket 99mac skrev om.

Videoklippet har laddats upp på Apples Youtube-kanal och visar förberedelserna inför butikens öppnande. Dörrarna slås upp 13 juni.

Skriven av Jakob Nilsson

Efter en tids vardagsanvändning kan 99mac konstatera att Apples nya grundmodell av Ipad levererar stort när det gäller batteritid, men den överraskar inte.

Stockholms landsting har slagit fast att digitala tjänster ska vara en garanterad möjlighet hos alla vårdgivare i länet framöver.

Svenska Spotify köper upp ännu ett företag, nämligen Niland som utvecklar AI-teknik för musikrekommendationer och sökning.

Bilder på vad som påstås vara gjutformar för Apples kommande Iphone-modeller har dykt upp på den kinesiska mikrobloggen Weibo.

Apples förlängda garantiprogram för grafikproblem som drabbat Macbook Pro från 2011 gäller inte längre, meddelar företaget.

Macstories fantiserar om ny funktionalitet till Ipad i en tre minuter lång konceptvideo för IOS 11.