Apple öppnar ny flaggskeppsbutik i Tokyo

Tokyo får snart en ny Apple-butik. Apple har klippt ihop en video om förberedelserna inför öppningen den 13 juni.

Omotesando är en välkänd affärsgata i Tokyo, där flera stora internationella affärskedjor har flaggskeppsbutiker, så som Gucci, The Body Shop och Louis Vuitton. Snart öppnar också Apple en ny butik på gatan.

Det går bra för Apple i Japan – till exempel står Iphone för drygt 50 procent av marknaden för smarta mobiltelefoner. Butiken blir Apples nionde i landet enligt Cult of Mac och en av de största. Arkitekturen domineras av stora glaspaneler som väggar, och en stor spiraltrappa i mitten av butiken.

Åtminstone en sida av butikens utsida är också täckt av murgröna, vilket ska bidra till att hålla temperaturen jämn på insidan och spara på elförbrukningen. Apples miljöchef Lisa Jackson pratade nyligen om arbetet för att minska Apples butikers förbrukning av koldioxid, vilket 99mac skrev om.

Videoklippet har laddats upp på Apples Youtube-kanal och visar förberedelserna inför butikens öppnande. Dörrarna slås upp 13 juni.

Skriven av Jakob Nilsson

Nintendos framgångsrika mobilspel Super Mario Run släpps till Android-plattformen i mars månad.

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.