Apple öppnar ny flaggskeppsbutik i Tokyo

Tokyo får snart en ny Apple-butik. Apple har klippt ihop en video om förberedelserna inför öppningen den 13 juni.

Omotesando är en välkänd affärsgata i Tokyo, där flera stora internationella affärskedjor har flaggskeppsbutiker, så som Gucci, The Body Shop och Louis Vuitton. Snart öppnar också Apple en ny butik på gatan.

Det går bra för Apple i Japan – till exempel står Iphone för drygt 50 procent av marknaden för smarta mobiltelefoner. Butiken blir Apples nionde i landet enligt Cult of Mac och en av de största. Arkitekturen domineras av stora glaspaneler som väggar, och en stor spiraltrappa i mitten av butiken.

Åtminstone en sida av butikens utsida är också täckt av murgröna, vilket ska bidra till att hålla temperaturen jämn på insidan och spara på elförbrukningen. Apples miljöchef Lisa Jackson pratade nyligen om arbetet för att minska Apples butikers förbrukning av koldioxid, vilket 99mac skrev om.

Videoklippet har laddats upp på Apples Youtube-kanal och visar förberedelserna inför butikens öppnande. Dörrarna slås upp 13 juni.

Skriven av Jakob Nilsson

Under ett live-event i New York presenterar nu Samsung den nya flaggskeppstelefonen Galaxy Note 8.

Samsungs smarta röstassistent Bixby har tidigare endast funnits i USA och Sydkorea, men nu rullas den ut till 200 länder inklusive Sverige.

Säkerhetskopieringstjänsten Crashplan för hemanvändare tas bort. Code42 lämnar konsumentmarknaden och satsar istället på företagsanvändare.

Under kvällens Samsung Unpacked-event är det mer eller mindre givet att Galaxy Note 8 kommer presenteras.

Nu är Adobes fototävlingen som löpt under sommaren avgjord och de bästa bidragen kan ses med hjälp av förstärkt verklighet i Kungsträdgården i Stockholm.

Enligt rykten ska Samsungs nästa flaggskepp bli först med nästa generations Snapdragon-krets och kan roffa åt sig alla kretsarna i första omgången.