Apple köper söktjänsten Spotsetter

Efter köpet av Beats öppnar Apple plånboken igen, och köper den sociala rekommendationstjänsten Spotsetter för ett okänt belopp.

Apple har i tysthet köpt upp rekommendationstjänsten Spotsetter för ett okänt belopp. Förhandlingarna ska ha pågått en tid, men avslutades snabbt förra veckan efter att andra parter visade intresse, rapporterar Techcrunch.

Spotsetter är en så kallad social söktjänst, som erbjuder personliga rekommendationer för olika aktiviteter som restauranger och underhållning. Tjänsten kombinerar vänners rekommendationer från nätverk som Facebook, Twitter, Instagram och Foursquare med recensioner från sajter som Yelp, Michelin och New York Times. Resultaten visas som ett lager ovanpå en karta.

Enligt Techcrunch syftar köpet i första hand till att knyta två av grundarna till Apple, nämligen Stephen Tse som tidigare arbetat med Googles karttjänster och Johnny Lee. Deras Linkedin-profiler visar numera att de jobbar på Apple. En del av övriga anställda på Spotsetter uppges också ha följt med vid köpet.

Spotsetter lanserades för nästan ett år sedan som en app på både App Store och Google Play, men apparna har nu plockats bort. Enligt företagets blogg var man intresserad av att vidga verksamheten till att erbjuda rekommendationer på kroppsburna enheter, som Google Glass eller en eventuell Iwatch. Hur eller om köpet av Spotsetter passar in i Apples planer inom det området är i dagsläget okänt.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Den här veckan listar Jakob och Andreas sina respektive topp fem teknikprylar genom tiderna.

Den som använde datorer på 80- och 90-talet kommer säkerligen att småle åt veckans fredagsvideo, signerad komikern Eddie Izzard.

Efter flera år av att kräva licenskostnader för Thunderbolt-protokollet ska det bli fritt att använda för alla. Målet är att bredda användningen av protokollet.

Pokémon Go blir inte det sista spelet som låter dig leka med fantasirika kreatur i telefonen. Magikarp Jump är den senaste titeln till IOS och Android.

Den sänkta ljudnivån innebär att Spotify nu ligger på samma nivå som Tidal och Youtube, något som hyllas av ljudfantaster.

En ansökan från Apple till den amerikanska kommunikationsmyndigheten avslöjar att företaget börjat testköra mobila höghastighetsuppkopplingar.