Apple gör mer tv-reklam internt

Apple har börjat göra egen tv-reklam och lägger ut färre uppdrag på reklambyrån Chiat\Day som de samarbetat med under många år.

Reklambyrån Chiat\Day har arbetat åt Apple under de senaste 30 åren och är kanske mest kända för att ha producerat Apples 1984-kampanj. Nu har Apple börjat göra tv-reklam själva och det betyder färre jobb åt Chiat\Day, rapporterar nyhetbyrån Bloomberg.

Ipad-reklamen Penna, [eng: Pencil], utvecklades av ett internt team på Apple och de är nu ansvariga för alla andra tv-reklamer som går just nu. Gruppen består bland annat av personal från Chiat\Day och leds av Tyler Whisnand.

Skriven av Ida Blix

Under ett live-event i New York presenterar nu Samsung den nya flaggskeppstelefonen Galaxy Note 8.

Samsungs smarta röstassistent Bixby har tidigare endast funnits i USA och Sydkorea, men nu rullas den ut till 200 länder inklusive Sverige.

Säkerhetskopieringstjänsten Crashplan för hemanvändare tas bort. Code42 lämnar konsumentmarknaden och satsar istället på företagsanvändare.

Under kvällens Samsung Unpacked-event är det mer eller mindre givet att Galaxy Note 8 kommer presenteras.

Nu är Adobes fototävlingen som löpt under sommaren avgjord och de bästa bidragen kan ses med hjälp av förstärkt verklighet i Kungsträdgården i Stockholm.

Enligt rykten ska Samsungs nästa flaggskepp bli först med nästa generations Snapdragon-krets och kan roffa åt sig alla kretsarna i första omgången.