Apple gör mer tv-reklam internt

Apple har börjat göra egen tv-reklam och lägger ut färre uppdrag på reklambyrån Chiat\Day som de samarbetat med under många år.

Reklambyrån Chiat\Day har arbetat åt Apple under de senaste 30 åren och är kanske mest kända för att ha producerat Apples 1984-kampanj. Nu har Apple börjat göra tv-reklam själva och det betyder färre jobb åt Chiat\Day, rapporterar nyhetbyrån Bloomberg.

Ipad-reklamen Penna, [eng: Pencil], utvecklades av ett internt team på Apple och de är nu ansvariga för alla andra tv-reklamer som går just nu. Gruppen består bland annat av personal från Chiat\Day och leds av Tyler Whisnand.

Skriven av Ida Blix

Bolaget Magine lägger ner sin svenska TV-tjänst, efter att inte fått igenom avtal med Visat och TV4.

Apples videoredigeringsprogram Final Cut Pro X har nu två miljoner aktiva användare enligt företaget.

Kevan Atteberry har designat av en av de mest avskydda funktionerna i Microsoft Office, nämligen assistenten Clippy. I en intervju berättar han om hat och hyllningar.

Google har uppdaterat sina karttjänster, och appen i IOS och Android kan nu komma ihåg var du parkerade.

Nästa Iphone kan få Touch ID-sensorn på baksidan istället för inbyggd i skärmen, enligt nya uppgifter.

Superhjältar, trollkarlar och rymdäventyrare står på menyn när Fulkultur sätter Marvels filmuniversum under luppen.