Apple gör mer tv-reklam internt

Apple har börjat göra egen tv-reklam och lägger ut färre uppdrag på reklambyrån Chiat\Day som de samarbetat med under många år.

Reklambyrån Chiat\Day har arbetat åt Apple under de senaste 30 åren och är kanske mest kända för att ha producerat Apples 1984-kampanj. Nu har Apple börjat göra tv-reklam själva och det betyder färre jobb åt Chiat\Day, rapporterar nyhetbyrån Bloomberg.

Ipad-reklamen Penna, [eng: Pencil], utvecklades av ett internt team på Apple och de är nu ansvariga för alla andra tv-reklamer som går just nu. Gruppen består bland annat av personal från Chiat\Day och leds av Tyler Whisnand.

Skriven av Ida Blix

Xiaomi vill utmana konkurrenterna Apple, Samsung och Huawei med en egenutvecklad mobilprocessor som snart ska avtäckas.

Minecraft-spelaren Alex Westerlund har gjort en exakt kopia av Apples nya huvudkontor i Cupertino som planeras stå klart under 2017.

En av Samsungs högsta chefer, och arvtagaren till koncernen, har häktats och väntar åtal för bland annat mutbrott, förskingring och mened.

Enligt obekräftade uppgifter har Apple köpt det israeliska företaget Realface, som specialiserar sig på ansiktsigenkänning.

Veckans avsnitt avhandlar reality-tv, gamla mobiler och hipsters.

För 35 år sedan var CD-skivan här för att stanna. Det revolutionerande och nyskapande formatet fick många att överge sina vinylsamlingar.