Apple gör mer tv-reklam internt

Apple har börjat göra egen tv-reklam och lägger ut färre uppdrag på reklambyrån Chiat\Day som de samarbetat med under många år.

Reklambyrån Chiat\Day har arbetat åt Apple under de senaste 30 åren och är kanske mest kända för att ha producerat Apples 1984-kampanj. Nu har Apple börjat göra tv-reklam själva och det betyder färre jobb åt Chiat\Day, rapporterar nyhetbyrån Bloomberg.

Ipad-reklamen Penna, [eng: Pencil], utvecklades av ett internt team på Apple och de är nu ansvariga för alla andra tv-reklamer som går just nu. Gruppen består bland annat av personal från Chiat\Day och leds av Tyler Whisnand.

Skriven av Ida Blix

Prognosen är att 2017 blir ett fantastiskt år för mobiltelefoner, och här är de olika tillverkarnas flaggskepp som är värda att hålla koll på.

Efter Pokémon Go och Super Mario Run blir nästa mobilspel från Nintendo det taktiska rollspelet Fire Emblem Heroes.

LG håller event dagen innan mobilmässan Mobile World Congress, och spås visa upp sitt nya flaggskepp LG G6.

Google vill utöka Android bland USA:s lågbudgettelefoner, och tar därför satsningen Android One till landet senare i år.

Apple tros lansera en andra generationens Apple Pencil under ett event i mars i tillsammans med nya modeller av Ipad Pro.

Apple släpper omfattande uppdateringar till sina musikappar Logic Pro X för Mac OS och Garageband för IOS, med flera nya funktioner.