IOS 8 förvandlar Iphone till spelkontroll

Med IOS 8 kommer Iphone att kunna fungera som handkontroll för spel på Mac eller Ipad, som en del i Apples satsning på spelbranschen.

Under veckan fortsätter #WWDC med seminarier och föreläsningar för de utvecklare som är på plats. En hel del funktioner och nyheter i IOS 8 och OS X Yosemite fick inte plats under den inledande presentationen, men får istället utrymme under veckan bakom stängda dörrar.

En sådan nyhet som rapporteras av 9to5mac är att IOS 8 kommer att få en ny funktion kopplad till spel, nämligen att skicka vidare signalerna från en spelkontroll kopplad till Iphone [eng: Controller Forwarding]. Förra året fick IOS 7 stöd för spelkontroller som tillbehör, och det är denna funktion som nu utökas till att låta kontroller på Iphone fungera för att styra ett spel på en Mac eller Ipad.

I praktiken innebär alltså detta att Iphone kan förvandlas till en spelkontroll för Ipad och Mac, med den extra fördelen att utvecklare också kan använda telefonens inbyggda funktioner som rörelsesensor, gyro och tryckskärm.

Under presentationen uppgavs också att tusentals spel i App Store stöder handkontroller sedan lanseringen förra året, och att Apple "trycker på" inom spel.

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.