Fler svenska studenter till WWDC

Apple bjuder varje år in ett antal studenter som får delta på deras utvecklarkonferens gratis. 99mac kan rapportera att tre svenska studenter har fått var sitt stipendium.

Förra veckan rapporterade 99mac om 16-årige Gustaf Rosenblad som vunnit ett av Apples få studentstipendier till #WWDC. Det visar sig att han får sällskap av ytterligare två svenskar i San Francisco. David Gabor från Stockholm och Jonathan Ortheden från Örebro, båda 17 år, är också på plats i Moscone West under konferensen som inleds idag.

– Det här är det största som hänt mig. Jag bara rusade upp från sängen när jag fick mejlet och skrek rakt ut av glädje, säger Jonathan.

David Gabor besökte för ett par veckor sedan Steve Jobs föräldrahem med garaget där Jobs och Wozniak grundade Apple, och är nu tillbaka i San Francisco.

– Jag har följt WWDC online varje år och alltid drömt om att få vara på plats. Nu blir det verklighet. Helt otroligt, säger David.

Biljetterna för att delta kostar normalt 1 599 dollar, motsvarande 10 455 kronor och lottades i år för första gången ut bland Apples registrerade utvecklare. Tidigare år har de 5 000 biljetterna som erbjudits sålt slut på rekordtid.

Varje år erbjuds studenter som Gustaf, David och Jonathan stipendier till konferensen där de kan delta i flera föreläsningar och seminarier och förstås mingla med andra utvecklare och Apples anställda.

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
278 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.