Ipad-reklam fokuserar på musik och resande

Apple fortsätter att göra reklam för Ipad i två nya delar av kampanjen "Vad blir din rad?". Den här gången handlar det om klassisk musik och resereportage.

Apple har lanserat två nya delar i deras reklamkampanj för Ipad kallad "Vad blir din rad?" (Eng: What will your verse be?"). Kampanjen består av en serie reportage som beskriver hur olika intressanta personligheter använder Ipad på häftiga sätt. I de två senaste delarna figurerar kompositören Esa-Pekka Salonen samt reseskribenten Chérie King.

Esa-Pekka Salonen

Den finske dirigenten och kompositören Esa-Pekka Salonen berättar hur Ipad Air blivit ett ovärderligt redskap för honom i arbetet att komponera för orkester. Salonen säger att han alltid bär sin Ipad med sig för att snabbt kunna skriva ner ackord, rytmer och melodier när de kommer till honom.

Salonen har också varit med och utvecklat en egen app för att få människor att upptäcka klassisk musik. Syftet med appen Orchestra är att "avmystifiera" den klassiska musiken, och tillåta användaren att dyka ner i orkesterns olika delar och lära sig om hur sektionerna samverkar. Salonen säger:

"Fördomar är den klassiska musikens största problem. Det finns en uppfattning att det är för gamla människor. Du måste vara på ett speciellt sätt, klä dig på ett särskilt sätt, du måste vara hopplöst tråkig. Och inget av detta är sant."

Uppmuntrar döva människor att resa

Reseskribenten Chérie King är döv, men reser jorden runt och bloggar om sina upplevelser. Hon har hitills besökt 31 länder på fem olika kontinenter, och Ipad har blivit ett ovärderligt resesällskap berättar hon.

Chérie King.

Att resa som hörselskadad är en stor utmaning. King berättar att det har hänt att hon missat flygavgångar eftersom hon inte hört utropet om att en gate har ändrats. Ipad har underlättat sådana saker för henne, då hon nu alltid kan följa ändringar via en app. King använder en samling av appar som reseguider, språköversättningar och kartor.

King hoppas att hennes blogg kan inspirera andra döva människor att våga ge sig ut i världen och upptäcka. Hon säger:

"Jag har mött massor av döva människor, och de säger alla hur modig jag är som reser. Men nu när de har läst det jag skriver så inser de att de också kan göra det."

Namn
The Orchestra
Plattform
IOS
Utvecklare
Touch Press LLP
Version
1.3.0
Pris
75,00 kronor
Krav
Kräver IOS 6.0 eller senare. Kompatibel med Ipad.
Språk
Engelska med flera, ej svenska
Skriven av Jakob Nilsson

Ida och Amanda har tagit över studion och pratar bland annat om nästa Iphone, Ipad Pro och fri surf på semestern. Missa inte!

För att inleda den här helgen med några goda skratt bjuder vi på en video med några ungar som får undersöka äldre teknik.

Sju år efter Transmit 4 uppdaterar nu utvecklarna Panic sin omtyckta filhanterare Transmit till version 5.

Apples videoapp Clips uppdateras med Disney-karaktärer så som Kalle Anka och Buzz Lightyear och får också många nya grafiska element.

Nu är det möjligt att betala för Itunes och appar via mobilräkningen också i Sverige – i alla fall om man är kund hos Tre eller Telenor.

Tack till reboot81 för detta #nyhetstips!

Spotify tar bort appar specifikt gjorda för ett antal högtalare och satsar istället på Spotify Connect eller Chromecast Audio.