Apple: "Fix för olevererade Imessage-meddelande på gång"

Apple arbetar på en lösning för användare som bytt bort sin Iphone mot exempelvis en Android-enhet vars meddelanden fastnar i Imessage-systemet och inte kommer fram.

För Apple-användare är Imessage ett smidigt system för att skicka meddelanden via Apples servrar istället för via telefonoperatörerna som sms eller mms. Beroende på abonnemangsform har det här gjort meddelandena gratis, men det ger också extra funktioner som möjligheten att se om ett meddelande är levererat och läst samt att det levereras till alla användarens Apple-prylar samtidigt.

Men det har visat sig att det inte är lika kul om man bestämmer sig för att byta sin Iphone mot exempelvis en Android-lur och fortsätter att använda samma telefonnummer. Meddelanden från andra Iphone-användare fortsätter att skickas som ett Imessage, fast numret inte längre hör till en Iphone och fastnar i Apples moln istället för att levereras som sms eller mms.

En kvinna i USA har stämt Apple med anledning av uteblivna meddelanden och menar att företaget straffar användare som byter plattform. Apple har inte kommenterat stämningen.

Det är rekommenderat att först avaktivera Imessage innan bytet av plattform och telefon. Användare som inte kunnat göra det eller haft problem ändå har fått vända sig till Apples supportpersonal. För att göra problemen ännu värre har ett server-problem nyligen hindrat supporten från att hjälpa till, skriver Recode.

För att Imessage ska fungera som tänkt behöver systemet ständigt uppdateras med vilka telefonnummer som faktiskt hör till en Iphone. Apple säger till Recode att de har fixat server-problemet så att supportpersonalen kan göra sitt, men för att komma till rätta med grundproblemet krävs en uppdatering av IOS. När den kan tänkas komma avslöjar de däremot inte.

"Vi har nyligen fixat ett Imessage-fel på serversidan som orsakat problem för en del användare, och vi har ytterligare en buggfix i en kommande mjukvaruuppdatering. Användare som fortfarande upplever problem ombeds kontakta Applecare."