Apples regnbågs-skylt är till salu

Apples mest kända kända logga, det regnbågsfärgade äpplet, är till salu. Eller åtminstone skyltarna som prydde huvudkontoret fram till 1997.

Apple avtäckte sin världsberömda regnbågsfärgade logotyp 1977, och den var symbolen för bolaget fram till 1997 när loggan ändrades till ett helfärgat äpple. Skyltarna skänktes enligt uppgift till en anställd på Apple när de plockades ned.

Nu rapporterar Design Taxi att de två skyltar som prydde Apples högkvarter kommer att säljas på auktion. Den större av de två skyltarna mäter 116 x 124 centimeter och är gjord av skumgummi. Den mindre är gjord av glasfiber och är 85 x 91 centimeter.

Äpplet designades av Rob Janoff, som på sin hemsida bland annat skriver att arbetet tog cirka två veckor, och att designen godkändes av Steve Jobs personligen. Anledningen till att äpplet blev regnbågsfärgat var dels för att framställa Apples produkter som mänskliga och användarvänliga, men också för att belysa datorn Apple II:s förmåga att visa bilder i färg.

Auktionen hålls av Bonhams i New York 4 juni, men för intresserade går det även att buda via nätet. Utropspriset för de två skyltarna är 10 000 dollar, motsvarande 65 944 kronor.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
6 svar

Fulkultur är tillbaka, och nu handlar det om hemska monster och farliga bestar. Eller kanske missförstådda och annorlunda individer?

Med basstationen Connect Home vill Samsung ge kontroll över det smarta hemmet, även för den som inte är hemma.

Med tillbehöret Samsung Dex förvandlas mobilen Galaxy S8 till en stationär dator.

Under sitt Unpacked-event presenterar Samsung en ny version av kameran Gear 360, med 4K-upplösning och livesändning.

Efter månader av febril rykteskarusell och läckta produktbilder är Samsung Galaxy S8 till slut officiellt presenterad.

I sitt tal under kongressen Professional Businesswomen of California pratar Hillary Clinton om sexismen inom vetenskaps- och tekniksektorn och vikten av att synliggöra den för att åstadkomma förändring.