Apples regnbågs-skylt är till salu

Apples mest kända kända logga, det regnbågsfärgade äpplet, är till salu. Eller åtminstone skyltarna som prydde huvudkontoret fram till 1997.

Apple avtäckte sin världsberömda regnbågsfärgade logotyp 1977, och den var symbolen för bolaget fram till 1997 när loggan ändrades till ett helfärgat äpple. Skyltarna skänktes enligt uppgift till en anställd på Apple när de plockades ned.

Nu rapporterar Design Taxi att de två skyltar som prydde Apples högkvarter kommer att säljas på auktion. Den större av de två skyltarna mäter 116 x 124 centimeter och är gjord av skumgummi. Den mindre är gjord av glasfiber och är 85 x 91 centimeter.

Äpplet designades av Rob Janoff, som på sin hemsida bland annat skriver att arbetet tog cirka två veckor, och att designen godkändes av Steve Jobs personligen. Anledningen till att äpplet blev regnbågsfärgat var dels för att framställa Apples produkter som mänskliga och användarvänliga, men också för att belysa datorn Apple II:s förmåga att visa bilder i färg.

Auktionen hålls av Bonhams i New York 4 juni, men för intresserade går det även att buda via nätet. Utropspriset för de två skyltarna är 10 000 dollar, motsvarande 65 944 kronor.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
6 svar

Veckans avsnitt avhandlar reality-tv, gamla mobiler och hipsters.

För 35 år sedan var CD-skivan här för att stanna. Det revolutionerande och nyskapande formatet fick många att överge sina vinylsamlingar.

Google jobbar med hur de kan förbättra Pixel-telefonen och nu frågar de sina användare vad de tycker om telefonen.

Apple testar en version av Apple TV med stöd för upplösningen 4K, och den nya maskinen kan lanseras redan i år.

Apple meddelar att deras utvecklarkonferens WWDC går av stapeln 5-9 juni i år, och flyttar till San José.

Tack till JohannesKBA för detta #nyhetstips!

Den största uppdateringen på länge når Pokémon Go denna vecka, med hela 80 nya monster du kan fånga på språng.