Apples regnbågs-skylt är till salu

Apples mest kända kända logga, det regnbågsfärgade äpplet, är till salu. Eller åtminstone skyltarna som prydde huvudkontoret fram till 1997.

Apple avtäckte sin världsberömda regnbågsfärgade logotyp 1977, och den var symbolen för bolaget fram till 1997 när loggan ändrades till ett helfärgat äpple. Skyltarna skänktes enligt uppgift till en anställd på Apple när de plockades ned.

Nu rapporterar Design Taxi att de två skyltar som prydde Apples högkvarter kommer att säljas på auktion. Den större av de två skyltarna mäter 116 x 124 centimeter och är gjord av skumgummi. Den mindre är gjord av glasfiber och är 85 x 91 centimeter.

Äpplet designades av Rob Janoff, som på sin hemsida bland annat skriver att arbetet tog cirka två veckor, och att designen godkändes av Steve Jobs personligen. Anledningen till att äpplet blev regnbågsfärgat var dels för att framställa Apples produkter som mänskliga och användarvänliga, men också för att belysa datorn Apple II:s förmåga att visa bilder i färg.

Auktionen hålls av Bonhams i New York 4 juni, men för intresserade går det även att buda via nätet. Utropspriset för de två skyltarna är 10 000 dollar, motsvarande 65 944 kronor.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
6 svar

Redaktionen tänder det andra ljuset, provar julmust och högtalare, busar med kollegorna och så kommer det julkort.

Fjärde luckan i Geeks Julkalender har öppnats, och idag är det ASUS som lockar med fint erbjudande på datorn ROG Strix GL702VM, och erbjuder surfplattan ZenPad 10 Z300M som pris i en tävling.

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.