Apples regnbågs-skylt är till salu

Apples mest kända kända logga, det regnbågsfärgade äpplet, är till salu. Eller åtminstone skyltarna som prydde huvudkontoret fram till 1997.

Apple avtäckte sin världsberömda regnbågsfärgade logotyp 1977, och den var symbolen för bolaget fram till 1997 när loggan ändrades till ett helfärgat äpple. Skyltarna skänktes enligt uppgift till en anställd på Apple när de plockades ned.

Nu rapporterar Design Taxi att de två skyltar som prydde Apples högkvarter kommer att säljas på auktion. Den större av de två skyltarna mäter 116 x 124 centimeter och är gjord av skumgummi. Den mindre är gjord av glasfiber och är 85 x 91 centimeter.

Äpplet designades av Rob Janoff, som på sin hemsida bland annat skriver att arbetet tog cirka två veckor, och att designen godkändes av Steve Jobs personligen. Anledningen till att äpplet blev regnbågsfärgat var dels för att framställa Apples produkter som mänskliga och användarvänliga, men också för att belysa datorn Apple II:s förmåga att visa bilder i färg.

Auktionen hålls av Bonhams i New York 4 juni, men för intresserade går det även att buda via nätet. Utropspriset för de två skyltarna är 10 000 dollar, motsvarande 65 944 kronor.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
6 svar

En miljard användare använder nu Whatsapp varje dag. Bara förra året var det en miljard aktiva användare per månad.

My Smart Price har släppt en ny video där renderade 3D-bilder visar hur Google Pixel 2 kan komma att se ut.

Hur mycket kan du egentligen om röstassistenterna som finns i mobilen, hemmet och på vita duken? Testa här!

Norska A-ha's 80-talshit tolkas med hjälp av förstärkt verklighet.

Youtubes musikchef bekräftar ryktena om att tjänsterna Youtube Red och Google Play Music på sikt ska slås ihop.

I en intervju berättar Apples designer Jony Ive att han inspirerades av stormtroopers i Star Wars när han tog fram designen på Apples trådlösa hörlurar Airpods.