Apples regnbågs-skylt är till salu

Apples mest kända kända logga, det regnbågsfärgade äpplet, är till salu. Eller åtminstone skyltarna som prydde huvudkontoret fram till 1997.

Apple avtäckte sin världsberömda regnbågsfärgade logotyp 1977, och den var symbolen för bolaget fram till 1997 när loggan ändrades till ett helfärgat äpple. Skyltarna skänktes enligt uppgift till en anställd på Apple när de plockades ned.

Nu rapporterar Design Taxi att de två skyltar som prydde Apples högkvarter kommer att säljas på auktion. Den större av de två skyltarna mäter 116 x 124 centimeter och är gjord av skumgummi. Den mindre är gjord av glasfiber och är 85 x 91 centimeter.

Äpplet designades av Rob Janoff, som på sin hemsida bland annat skriver att arbetet tog cirka två veckor, och att designen godkändes av Steve Jobs personligen. Anledningen till att äpplet blev regnbågsfärgat var dels för att framställa Apples produkter som mänskliga och användarvänliga, men också för att belysa datorn Apple II:s förmåga att visa bilder i färg.

Auktionen hålls av Bonhams i New York 4 juni, men för intresserade går det även att buda via nätet. Utropspriset för de två skyltarna är 10 000 dollar, motsvarande 65 944 kronor.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
6 svar

Appen Workflow är ett bra verktyg för att göra din Iphone mer kraftfull, och här är sju tips på praktiska arbetsflöden.

Samsung Galaxy S8 har imponerat på många sätt, men varken ansiktsavläsaren eller irisavläsaren skyddar mobilens innehåll på ett säkert sätt.

Apple och Nokia går från att strida om patent till ett affärssamarbete som ska gynna båda parterna.

Apples HR-chef Denise Young Smith har en ny roll, nämligen som ansvarig för inkludering och mångfald på företaget.

Utvecklingen på dator- och konsolplattformarna historiskt och i nutid granskas i en djupgående rapport.

Apple har sjösatt en webbsida som går igenom fördelarna med Iphone, i syfte att få Android-användare att byta plattform.