Adblock Plus döljer annonser mer effektivt

Det populära webbläsartillägget Adblock Plus har uppdaterats för Safari, och kan nu blockera ännu mer oönskad reklam så som videos och annonser baserade på Flash.

Att blockera popupfönster och annan reklam på internetsidor har blivit alltmer populärt. Den mest använda lösningen heter Adblock Plus, och har nu uppdaterats för att fungera ännu bättre för Apples webbläsare Safari, rapporterar amerikanska Macworld.

Adblock Plus är ett tillägg till webbläsare som blockerar oönskade reklamannonser, och kan även stänga av tillgång till sajter som sprider skadlig kod [eng: malware]. Adblock kan också dölja exempelvis knappar för att dela innehåll på sociala nätverk, som Facebook- och Twitter-knappar.

Begränsningar i Safari

För just Safari har dock Adblock Plus lidit av ett problem som begränsat nyttan. Eftersom Safari inte har något API för att blockera anrop, kunde Adblock Plus inte hindra annonser gjorda med Adobe Flash, vilka aktiveras genom sådana anrop. Särskilt vanligt är Flash-annonser som läggs framför videoklipp på Youtube.

Med den senaste versionen av Adblock Plus har dock utvecklarna hittat ett sätt att komma runt denna begränsning, så att även alla Flash-annonser kan blockeras effektivt. Enligt Sebastian Noack, en av tilläggets utvecklare, finns det fortfarande vissa begränsningar med att hindra popup-annonser baserade på Flash. De flesta av dessa beror dock på begränsningar i Safari, och kommer förhoppningsvis att ordnas i framtida versioner av webbläsaren, skriver Noack på utvecklarens blogg.

Uppdateringen till Safari har betatestats i över tre månader, och korrigerar även en bugg som gjorde att tilläggets inställningar kunde nollställas när Safaris webbhistorik tömdes. Ett annat problem som lösts är en konflikt med Safaris Javascript, som kunde göra att Adblock Plus blockerade innehållet på alla webbsidor.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
16 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.