Stadig tillväxt

Apples satsningar i Kina lönar sig

Kina är på väg att gå om Europa som Apples andra viktigaste marknad. Förra kvartalet stod regionen för 20 procent av Apples intäkter och utvecklingen ser fortsatt ljus ut.

En av Apples viktigaste marknader är Kina. Företaget har öppnat tio egna butiker i landet som har omkring 1,3 miljarder invånare. Efter åratal av förhandlingar började Apple att sälja Iphone via China Mobile i januari i år. Det är världens största operatör med omkring 760 miljoner abonnenter.

Under Apples senaste #kvartalsrapport berättade Apples vd Tim Cook att Iphone-försäljningen i Kina ökat med 28 procent. Majoriteten av köparna bytte dessutom från Android-enheter.

Stark tillväxt i Kina

Apples kvartalsrapporter innehåller en geografisk fördelning av företagets intäkter. I samband med att företaget rapporterade siffrorna för det sista kvartalet 2012 blev det tydligt att Kina är en viktig marknad då Apple valde att för första gången bryta ut Kina, Hongkong och Taiwan under rubriken "Storkina" medan övriga länder i regionen blev "Övriga Asien och Stillahavsområdet".

Den senaste kvartalsrapporten från Apple täcker det andra kvartalet under räkenskapsåret 2014, men då företaget har ett brutet räkenskapsår motsvarar det kalenderårets första kvartal. Den geografiska fördelningen i rapporten visar att det är i Storkina som tillväxten är som störst. I själva verket säljer Apple numera nästan lika många produkter där som i Europa.

Nord- och Sydamerika tillsammans är Apples största intäktskälla och i den senaste kvartalsrapporten kom 31 procent av intäkterna därifrån. Europa kommer på en andraplats med 22 procent, en knapp ledning över Storkina som står för 20 procent av nettointäkterna.

Storkina var också den enda regionen där Apple visade på tillväxt jämfört med föregående kvartal som innefattade den viktiga julhandeln och generellt har högre intäkter än resten av året. Jämfört med motsvarande period 2013 är det däremot Japan som växt mest, följt av Storkina.

Tillväxten Q2 2014 jämfört med Q1 2014 och Q2 2013

Regioner

Q1 2014

Q2 2013

Amerika

-29 %

2 %

Europa

-22 %

4 %

Storkina

5 %

13 %

Japan

-20 %

26 %

Övriga Asien

-25 %

0 %

När Apple lanserade de två senaste Iphone-modellerna, Iphone 5S och 5C sade kritikerna att priserna var för höga för att nå några större framgångar i Kina, men efter de här siffrorna ser det ut som att Apples strategi fungerar. Framtiden ser också fortsatt ljus ut då China Mobile planerar att utöka antalet städer där Apples telefoner säljs. I januari i år såldes Iphone i 16 städer vilket ska utökas till 300 innan 2014 är över.

JBL:s träningshörlurar har denna vecka landat i 99mac:s testlabb. Hörlurarna är en av få på marknaden med Lightning-kontakt. Dessutom har de aktiv brusreducering och reflex.

Det är inte bara strömmande musiktjänster och vinylskivor som blir allt mer populära sätt att lyssna på musik. Även försäljningen av kassettband ökade stort under förra året.

Instant Apps som låter dig använda icke-installerade appar i Android har nu börjat testas.

Google meddelar att alla Chromebook-datorer som släpps från och med i år kommer att få stöd för Android-appar, liksom ett antal befintliga modeller.

Tidal har hittat en partner i den amerikanska teleoperatören Sprint, som köper 33 procent av företaget. Men musiktjänsten anklagas för att ha överdrivit antalet prenumeranter.

Ett analysföretag har granskat flera av Apples patent, och drar slutsatsen att framtidens Iphone, Ipad och Mac kommer att kunna ladda varandra med hjälp av magneter.