Nike vill utöka samarbetet med Apple kring Nike+ Fuel

Nikes vd Mark Parker berättar i en intervju att företaget kommer att fortsätta att satsa på "digital sport", men på mjukvarudelen av upplevelsen snarare än armband som Nike+ Fuelband.

Nike rapporteras lägga ned utvecklingen av Fuelband-hårdvara och istället satsa på samarbeten med bland andra Apple för att nå ut till fler användare med sin mjukvara. Företagets vd Mark Parker ställde under fredagen upp på en intervju med CNBC och säger att företaget inte ger upp på "digital sport" och att de framöver satsar mer på mjukvarudelen av upplevelsen.

99mac har tidigare rapporterat att Nike öppnat ett nytt labb i San Francisco för att främja just samarbeten med andra för att exempelvis kunna dela data med appar som Runkeeper.

Det har ryktats om att Apple kommer att använda Nike+ Fuel i sin kommande Iwatch. Parker ville inte gå in på hur samarbetet med Apple kommer att se ut framöver. Företagen har arbetat tillsammans sedan Nike+ Ipod och en av företagets appar kommer förinstallerad på Iphone.

"Jag tänker bara säga att relationen mellan Nike och Apple kommer att fortsätta. Jag är personligen – som vi alla på Nike – väldigt entusiastisk över vad som kommer."

Skriven av Ida Blix

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.

En modern version av mobilklassikern Nokia 3310 erbjuder fin batteritid till ett förmånligt pris, och fyra färger. Dessutom kommer tre nya smarta mobiler under namnet Nokia.

I väntan på företagets emotsedda telefonlansering fokuserar Samsung istället på att uppdatera utbudet av surfplattor.