SVENSKA UTVECKLARE

Rymdkapsel: Intervju med skaparen

Rymdkapsel har blivit en omskriven succé för både mobila plattformar och datorer. Skaparen Martin Jonasson pratar med 99mac om utvecklingen av spelet och inspiration.

I spelet Rymdkapsel tar spelaren ansvaret för byggandet av en rymdstation, och måste balansera mellan att makthungrigt utvidga, och tålmodigt spara på resurserna. Med hjälp av arbetare, så kallade "minions", måste reaktorer, förrådsrum, bostäder och korridorer byggas för att komma vidare. I utkanten av kartan hägrar gåtfulla monoliter, som det är spelarens långsiktiga mål att utforska. Med jämna mellanrum går larmet, och fienden anfaller. Då gäller det att ha byggt vapenrum, och genast kalla sina minions dit för att försvara sig.

Kampen mot klockan är en ständigt närvarande faktor, då en mätare hela tiden räknar ner till nästa attack från den mystiska och aggressiva fienden. En minion som inte är i försvarsposition är ett lätt byte, och varje vapenrum räcker bara för två minions. Varje nytt rum tar tid att uppföra, och kräver resurser. Ju fler arbetare som finns till hands desto fortare går det att bygga, men de behöver också bostäder och mat, och måste kunna försvara sig. Varje beslut måste vägas mot alla dessa faktorer.

En annan faktor är hur stationen rent fysiskt ska designas. Minions kan bara röra sig till fots genom korridorerna, så om det är för långt till vapenrummen hinner de inte dit när alarmet ljuder. Slutligen bestäms också formen för varje nytt rum enligt ett pussel-liknande system som gör att spelaren kanske måste vänta med att bygga en ny reaktor tills rätt form finns tillgänglig. I Rymdkapsel växer stationen fram som genom en blandning av Tetris, Sim City och Command & Conquer.

Spelets grafik sticker ut med sin minimalistiska design. Arbetarna som styrs representeras av vita små streck, och varje rum utgörs av en platt figur i olika färger. Det hela påminner om en datorskärm med påhittat användargränssnitt från rymdserier som Star Trek eller Star Wars. Som extra krydda ligger spelets ljudbild med sparsmakade blipp och blopp som ljudeffekter, och ödslig bakgrundsmusik.

"Jag gillar inte ens grapefrukt"

Bakom Rymdkapsel ligger utvecklaren Martin Jonasson och studion Grapefrukt. 99mac tog en pratstund med honom om arbetet med spelet.

Martin Jonasson har alltid fascinerats av spel, ända sedan han som liten upptäckte Nintendo. Ganska tidigt upptäckte han också tjusningen med att få en dator att göra som han ville, vilket ledde honom till att lära sig programmera. Detta har i sin tur lett Martin till att utveckla egna spel.

Den första frågan gällde namnet Grapefrukt, och om det fanns någon särskild orsak till att studion är döpt efter en frukt. Enligt Martin Jonasson fanns det en rimlig anledning en gång i tiden, men att den har fallit i glömska. Nu är det bara ett namn.
- Jag gillar inte ens grapefrukt , säger Martin.

Martin driver Grapefrukt ensam, men har samarbetat med utomstående på några mindre projekt. Musiken och ljuden till Rymdkapsel är gjorda av Niklas Ström, som Jonasson känner sedan studier på högskolan. Enligt Martin delar de båda en passion för orgelmusik, så valet av kompositör var lätt.

Martin Jonasson lever idag på utvecklingen av sina spel, och har publicerat många titlar för olika plattformar. De tidigare spelen bygger på Flash och spelas direkt i webbläsaren, andra är för mobila enheter och Windows. Enligt Jonasson är IOS en ganska speciell plattform att utveckla för:

– Tekniken är väldigt välpolerad, och Apple har fått bra styr på den tidigare lite irriterande certifikathanteringen, något användare aldrig märker eller behöver bry sig om. Apple jobbar också mycket efter filosofin att deras väg är den enda vägen, så om man som jag behöver stödja flera plattformar kan det bli en övning i tålamod att ha med Xcode att göra. Men, när det funkar så är det både snyggt och smidigt!

Rymdkapsel utvecklades under lite mer än ett år. Målet var från början att släppa det till Ipad först och sedan ta det till andra plattformar. Nu fick det istället urpremiär för spelkonsolen Playstation Vita i maj 2013, och därefter kom det i augusti för IOS och Android. Sedan januari 2014 finns det även tillgängligt för OS X och Windows. Flest exemplar har Martin Jonasson sålt till Android, mycket tack vare att det funnits med i samlingen Humble Bundle. Räknar man bort den leder IOS.

Varifrån kom inspirationen till Rymdkapsel?

– Mitt arbetssätt grundar sig nästan alltid i att jag börjar med en idé om en mekanik, eller en liten detalj och sedan jobbar jag mig utåt därifrån. Det är sällan min ursprungliga tanke faktiskt går att se i slutresultatet annat än som ett spår av en idé.

Vad gäller Rymdkapsel kan jag absolut dra paralleller till strategispelen jag spelade som ung. Command & Conquer och Dungeon Keeper är väl kanske de tydligaste influenserna, men det var inget medvetet val när jag satte igång. Jag kodade ihop en liten prototyp där man bygger en rymdstation och resten av mekaniken kom allt eftersom.

Rymdkapsel är unikt i sin visuella enkelhet. Var det ett medvetet val att göra det så spartanskt, eller handlade det mer om en begränsning i vad som gick att åstadkomma?

– Det är absolut ett medvetet val, till stor del för att det är en stil jag verkligen gillar. Men att jag bara är en person påverkar ju också hur det ser ut. Mycket av det visuella är också genererat direkt med kod. Det är en av fördelarna med att göra allt, man kan blanda tekniker på ett intressant sätt som skapar nya uttryck.

Har namnet Rymdkapsel inneburit några problem internationellt?

– Det har visat sig att kombinationen Y/K är helt obegriplig för amerikaner. Men jag har haft turen att ha ett spel som är så bra att folk verkar stå ut med namnet.

Rymdkapsel är både avkopplande och stressigt. Det är också otroligt svårt – har du något bra knep för att klara första banan?

– Jag rekommenderar att bygga vapenrummen så tajt det bara går. Sprid inte ut dem utan packa dem tätt!

Vad arbetar du på just nu?

– Många olika saker. Jag har ett potentiellt nästa projekt på gång, men det är i prototypstadiet än så länge. Som tur är har jag gott om tid på mig att hitta på något nytt!

Namn
rymdkapsel
Plattform
IOS
Utvecklare
webbfarbror AB
Version
2.0.0
Pris
28,00 kronor
Krav
Kräver IOS 5 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5.
Språk
Engelska
Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Det är dags för den tionde luckan i Geeks Julkalender, och här erbjuder Inet ett förmånligt pris på en rymlig SSD.

Nintendo, simdollar, Google och solenergi är några av ämnena som avhandlas i veckans poddavsnitt.

Datorspelen Portal och Portal 2 har blivit kända bland annat för sina stämingsfulla avslutningslåtar, och här kommer ännu mer musik inspirerad av Portal.

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Super Mario Run släpps nästa vecka, och väntas bli ohyggligt populärt. Nu avslöjas dock att spelet kräver uppkoppling mot internet för att fungera.

Läs för dina barn eller själv en ordentlig julsaga i interaktiv form på Ipad, Iphone eller Android när Snobbens ägare Charlie Brown letar julens mening.