Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Monument Valley: Intervju med skaparna Ustwo

Spelet Monument Valley klättrade snabbt på topplistorna med sitt säregna utseende och de till synes omöjliga banorna. 99mac intervjuar designern Ken Wong om arbetet bakom.

Spelet #Monument Valley tog 99mac-redaktionen med storm när vi blev tipsade om det för några veckor sedan. Vår redaktör Ida Lindkvist sökte upp företaget bakom det framgångsrika spelet för att höra mer om bakgrunden och hittade den digitala designstudion Ustwo.

Företaget har kontor i London, New York och i Malmö. De flesta av de omkring 180 personerna arbetar med olika kunduppdrag, men ett litet team i London utvecklar istället spel för Ustwo:s räkning. Ida Lindkvist får designern Ken Wong på tråden för ett samtal om det framgångsrika Monument Valley.

Topplistematerial

Spelet dök upp i App Store den 12 mars och har sedan dess klättrat på topplistorna runt om i världen. I Sverige pendlar appen mellan topplaceringarna på listan över betalappar. Det har nått förstplatsen i över 30 länder och Kina är den tredje största marknaden efter USA och Storbritannien.

Ken Wong har varit designer och konstnär i arbetet med Monument Valley, men säger att alla i teamet varit med och hjälpt till.

– Min roll i arbetet med spelet är som designer och konstnär, men arbetsprocessen är väldigt kollaborativ och det känns som att alla i teamet har haft sin del i utformningen av spelet.

Det här är inte det första mobilspelet från Ustwo. Teamet har under de senaste åren tillåtits att experimentera med mobilspel. Det mest populära före Monument Valley heter Whale Trail. Men varför gör en designstudio mobilspel?

– Personerna som styr företaget strävar efter att göra intressanta saker och vill upprätthålla en spännande kultur, så utöver att göra jobb åt kunder utvecklar de egna appar och har egna projekt. Det mesta av arbetet gäller användarupplevelser och digital design och det är inte så långt ifrån att göra mobilspel.

Det tog ungefär tio månader från början till slut att utveckla Monument Valley. När teamet skulle börja spåna idéer till ett nytt spel bidrag Wong med skisser.

– Jag hade en idé om att göra ett spel om arkitektur och kom över en bild av konstnären M.C Escher, en byggnad med figurer på. Jag tyckte det vore intressant att göra ett spel där karaktären skulle ta sig från nedersta delen till den övre genom att manipulera delar av byggnaden.

Han skissade en byggnad ur ett isometriskt perspektiv och säger att det visade sig vara lättare att göra omöjliga byggnader än normala på grund av perspektivet.

– Jag började utforska vad som skulle hända om vi introducerade optiska illusioner så att en del av att ta sig klara byggnaden, att ta sig uppåt, skulle vara att passera saker på omöjliga sätt.

Wongs skiss hamnade på en vägg på kontoret och flera personer kom förbi med frågor om just den skissen vilket visade teamet att de var på rätt väg. Eftersom det fanns mycket entusiasm för idén gjorde teamet fler konceptskisser och en snabb prototyp.

– Vi gjorde mycket tester med hjälp av vänner och kollegor för att ta reda på vad de tyckte var kul och frustrerande med spelet. Vi fick bra reaktioner och investerade mer tid i idén, men såg hela tiden till att vi var säkra på att det här var något som vi ville arbeta med, är det här en idé som kommer att fungera?

Att teamet kunnat arbeta fritt och utan någon tidspress tror Wong varit otroligt viktigt för slutresultatet.

– Jag tror att det har varit kritiskt för framgångarna. Människorna som styr Ustwo litar på oss att göra spel på vårt eget sätt och hitta rätt process. De tror på våra idéer och är väldigt “hands off”. Den friheten är en del i vad som gör Monument Valley speciellt.

Betala eller gratis

Monument Valley kostar 28 kronor i App Store, medan tidigare Whale Trail är gratis, men erbjuder köp inuti appen. Experimentandan på Ustwo gäller prissättningen likaväl som själva spelen.

– Vi vill göra vad som är rätt för det specifika spelet som vi arbetar på. På grund av den typen av upplevelse som Monument Valley är – det är inte designat för att räcka i timmar och återigen timmar och inte designat för att ockupera människors tristess. Det är meningen att du ska lägga din uppmärksamhet på det och uppleva det under den korta tid det varar. Vi kände att be om fyra amerikanska dollar för det här paketet var rimligt. Vi är väldigt nöjda att så många människor håller med oss.

När det gäller intäkter från spelet får 99mac inga exakta siffror, men spelet har dragit in tillräckligt med pengar för att täcka kostnaderna för att ta fram det enligt Wong.

Kontakt med Apple

Ustwo kontaktade tidigt Apple och visade upp vad de arbetade på och att processen därifrån och ut i App Store gick bra.

– Jag tycker det gick bra. Jag tror att en del av frustrationen som kan finnas är att många utvecklare inte vet om att Apple gärna pratar med dig om ditt spel före det kommer ut. Vi kontaktade dem tidigt och visade vad vi arbetade på och de tyckte det såg väldigt speciellt ut och gav oss lite förslag på hur vi skulle kunna få det att se fantastiskt ut på deras enheter. Visst finns det alltid lite tekniska problem att lösa, men på det stora hela fick vi mycket stöd.

Huvudkaraktären i spelet heter Ida precis som 99mac:s redaktör. Namnet som i England uttalas "Aida" dök upp från ingenstans medan teamet funderade på vad själva spelet skulle heta.

– Det är ett lite ovanligt namn ja. Det dök upp när vi skulle döpa spelet i sig. Vår producent Dan Gray förslog namn till huvudkaraktären och Ida kom från ingenstans och fastnade. Själva namnet på spelet diskuterade vi länge och väl, men just Ida gillade alla direkt.

Vad kommer härnäst?

– Det första steget är att ta spelet till våra vänner med Android, men vi arbetar också på några nya banor. Vi ville se hur spelet togs emot och vilka reaktioner det skulle få och nu är det så många som frågar efter nya banor och det är fantastiskt, men vi vill inte lägga till fler om vi inte har riktigt bra idéer till nya banor. En del av charmen med spelet är att varje bana bjuder på något nytt spännande att göra, något unikt och individuellt. Vi vill försöka hålla det så om vi lägger till fler banor.

För den som vill se och veta ännu mer har Ustwo gjort ett filmklipp med bakom scenerna-material som finns nedan.

Kommentarer
7 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.