Nike vill expandera Nike+ Fuel till tredjepartsappar som Runkeeper

Nike startar upp samarbeten med tredjepartsappar som Runkeeper för att kunna synkronisera träningsdata sömlöst mellan enheter och appar.

Nike är en av de ledande företagen när det gäller kroppsburna enheter som mäter hur användarna rör sig med Nike+ Fuelband och Nike+ Sportswatch GPS. Företaget har också ett antal appar för att presentera den insamlade informationen. Apple har sedan 2006 varit partner med Nike och integrerat Nike+-funktionalitet i IOS.

Nu vill Nike expandera sin Nike+ Fuel-plattformen även till tredjepartsappar som Runkeeper, Strava och Myfitnesspal. Företaget meddelar att de startar Nike+ Fuel Lab i San Francisco där det är tänkt att de ska samarbeta med apputvecklare för att integrera sina tjänster. Stefan Olander, Nikes chef över digital sport berättar i ett pressmeddelande att Nike genom de nya samarbetena vill kunna erbjuda idrottare ännu smartare produkter och tjänster.

"Vi ser fram emot att utveckla Nike Fuel och erbjuda rikare upplevelser som gör det lättare för alla idrottare att nå sin fulla potential. Efterfrågan på enklare data-drivna upplevelser är skyhög och sensormätningar under hela dagen är nu mer tillgängliga via mobila och kroppsburna enheter än någonsin tidigare. Nike är engagerade i att bredda användningen av Nike Fuel genom samarbeten med industriledare för att göra smartare produkter och tjänster."

De här samarbetena kommer att betyda att användare av exempelvis armbandet Nike+ Fuelband kommer att kunna synkronisera sin data med partnerappar som Runkeeper.

Nike meddelar att deras Fuel-plattform via olika appar når omkring 28 miljoner användare och att de potentiellt kan nå 100 miljoner användare via de nya samarbetena.

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
1 svar

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.