Google Glass får designerbågar från Ray‑Ban och Oakley

Under året planerar Google att släppa Glass till konsumentmarknaden. Tillsammans med Luxottica, ägare av märken som Ray-Ban och Oakely ska de ta fram en ny kollektion av glasögonen.

I början av förra året visade #Google upp de verklighetsförstärkande glasögonen Glass och gjorde dem tillgängliga för utvecklare. Under 2014 ska de släppas också för konsumentmarknaden. I januari lanserade Google möjligheten att få Glass med receptbelagda glas anpassade efter olika synfel och nu fortsätter satsningen på projektet.

Google har tecknat avtal med Luxottica, en glasögontillverkare som bland annat äger varumärkena Ray-Ban och Oakley, enligt ett nytt pressmeddelande.

"Den första kollektionen baserad på detta partnerskap kommer att kombinera avancerad teknik med avantgardistisk design som erbjuder det bästa i stil, kvalitet och prestanda."

När den nya kollektionen kommer att lanseras är inte klart, men Google Glass meddelar via det sociala nätverket Google+ att konsumenter kommer att få vänta.

"Du kommer inte att se Glass på dina favoritbågar från Oakley eller Ray-Ban imorgon, men idag är början på ett nytt kapitel om Glass-design."

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
11 svar

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.