Google Glass får designerbågar från Ray‑Ban och Oakley

Under året planerar Google att släppa Glass till konsumentmarknaden. Tillsammans med Luxottica, ägare av märken som Ray-Ban och Oakely ska de ta fram en ny kollektion av glasögonen.

I början av förra året visade #Google upp de verklighetsförstärkande glasögonen Glass och gjorde dem tillgängliga för utvecklare. Under 2014 ska de släppas också för konsumentmarknaden. I januari lanserade Google möjligheten att få Glass med receptbelagda glas anpassade efter olika synfel och nu fortsätter satsningen på projektet.

Google har tecknat avtal med Luxottica, en glasögontillverkare som bland annat äger varumärkena Ray-Ban och Oakley, enligt ett nytt pressmeddelande.

"Den första kollektionen baserad på detta partnerskap kommer att kombinera avancerad teknik med avantgardistisk design som erbjuder det bästa i stil, kvalitet och prestanda."

När den nya kollektionen kommer att lanseras är inte klart, men Google Glass meddelar via det sociala nätverket Google+ att konsumenter kommer att få vänta.

"Du kommer inte att se Glass på dina favoritbågar från Oakley eller Ray-Ban imorgon, men idag är början på ett nytt kapitel om Glass-design."

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
11 svar

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.