United Airlines lanserar IOS-tjänst för underhållning ombord

Passagerare ombord på amerikanska inrikesflyg kan snart se filmer och tv-serier gratis direkt i sina IOS-enheter då flygbolaget planerar att starta en ny tjänst för underhållning ombord.

Ombord på längre flygningar brukar passagerare ges tillgång till underhållning i form av filmer, musik och enklare spel. I sätet framför sitter det ofta en skärm via vilken passageraren får tillgång till allt tillgängligt material under flygningen. Men en del av de här systemen lämnar mycket i övrigt att önska och allt fler passagerare tar med sig egna surfplattor eller bärbara datorer.

Det amerikanska flygbolaget United Airlines planerar att lansera en tjänst för filmer ombord för IOS. Tjänsten kommer att tillåta passagerare att strömma omkring 150 filmer och 200 tv-serier till sina medhavda IOS-enheter gratis under flygningen.

Flygbolaget meddelar via sin webbplats att tjänsten kommer att rullas ut med start i april för utvalda flygningar. Hårdvaran som krävs för systemet behöver installeras på varje plan individuellt, men flygbolaget tror att de kan vara färdiga med alla sina inrikesflyg i USA till slutet av året. Målet är att utrusta alla flygplanen med "någon form av underhållning."

Tjänsten nås via gratis-appen United Airlines. Bärbara datorer kommer också åt tjänsten via ett tillägg för webbläsare, men Android- och Windows Phone-användare lämnas utanför tills vidare.

Skriven av Ida Blix

För att inleda den här helgen med några goda skratt bjuder vi på en video med några ungar som får undersöka äldre teknik.

Sju år efter Transmit 4 uppdaterar nu utvecklarna Panic sin omtyckta filhanterare Transmit till version 5.

Apples videoapp Clips uppdateras med Disney-karaktärer så som Kalle Anka och Buzz Lightyear och får också många nya grafiska element.

Nu är det möjligt att betala för Itunes och appar via mobilräkningen också i Sverige – i alla fall om man är kund hos Tre eller Telenor.

Tack till reboot81 för detta #nyhetstips!

Spotify tar bort appar specifikt gjorda för ett antal högtalare och satsar istället på Spotify Connect eller Chromecast Audio.

Den här veckan är det premiär för en opera om Steve Jobs i Santa Fe, USA. Det har tagit två år att förbereda uppsättningen som kommer att köras endast sex gånger.