Surfplattor: Android gick om IOS förra året

Ipad-försäljningen ökade under förra året, men trots det så minskade marknadsandelarna och Android-baserade surfplattor är nu störst.

Apples Ipad har varit kungen av surfplattor, men säg det som varar för evigt. Förra året ökade den globala försäljningen av Android-baserade surfplattor med 127 procent och operativsystemet tog därmed över första platsen från Apples IOS-baserade Ipad, enligt analysföretaget Gartner.

Det såldes 120,9 miljoner Android-baserade plattor 2013 vilket motsvarar 61,9 procent av marknaden. Det här kan jämföras med året innan då det såldes 53,3 miljoner enheter och Androidplattorna hade 45,8 procent av marknaden.

Apples Ipad-försäljning ökade till 70,4 miljoner sålda enheter 2013 från 61,4 miljoner året före, men marknadsandelar föll till 36 procent från 52,8 procent.

Enligt Gartner minskade Apples marknadsandelar då efterfrågan på mindre, billigare plattor ökat i tillväxtregioner. Marknaden för surfplattor i just tillväxtområden växte med 145 procent jämfört med 31 procent på redan mogna marknader. Roberta Cozza på Gartner säger att surfplattor under 2013 blev en vanlig företeelse.

"Under 2013 blev surfplattor ett vanligt fenomen, med ett brett utbud av Android-baserad plattor inom budgeten för vanliga konsumenter samtidigt som de erbjuder adekvata specifikationer.

När marknaden för Android-plattorna standardiseras under 2014 blir det viktigt för tillverkarna att fokusera på upplevelsen av enheterna och meningsfull teknik och på värdet av ekosystemet – utöver hårdvara och kostnader – för att säkerställa varumärkeslojalitet och förbättrade marginaler."

Global försäljning av surfplattor till slutkonsumenter uppdelat per operativsystem, 2013 (enheter)

Operativsystem

2013 försäljning

2013 marknadsandelar

2012 försäljning

2012 marknadsandelar

Android

120 961 445

61,9 %

53 341 250

45,8 %

IOS

70 400 159

36 %

61 465 632

52,8 %

Microsoft

4 031 802

2,1 %

1 162 435

1 %

Annat

41 598

<0,1 %

379 000

0,3 %

Summa

195 435 004

100 %

116 348 317

100 %

Apple fortsätter att vara den största tillverkaren av surfplattor med Samsung på andraplatsen. Enligt Cozza kommer Apple att fortsätta att sälja starkt i det dyrare segmentet av marknaden och deras angreppssätt kommer fortsätta att tvinga tillverkare att konkurrera med kompletta ekosystem även när det kommer till enheter med mindre skärmar då Ipad Mini tar nya marknadsandelar.

Global försäljning av surfplattor till slutkonsumenter uppdelat per tillverkare, 2013 (enheter)

Tillverkare

2013 försäljning

2013 marknadsandelar

2012 försäljning

2012 marknadsandelar

Apple

70 400 159

36 %

61 465 632

52,8 %

Samsung

37 411 921

19,1 %

8 583 146

7,4 %

ASUS

11 039 156

5,6 %

6 262 371

5,4 %

Amazon

9 401 846

4,8 %

7 707 800

6,6 %

Lenovo

6 525 762

3,3 %

2 186 993

1,9 %

Övriga

60 656 161

31,0 %

30 142 374

25,8 %

Summa

195 435 004

100 %

116 348 317

100 %

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
38 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.