Fitbit Force återkallas efter allergiska reaktioner

Fitbits senaste fitnessarmband Force återkallas nu då användare rapporterat om allergiska reaktioner från material i enheten.

Armbandet #Fitbit Force lanserades i oktober förra året och håller koll på flera mätvärden som antal steg och sömn åt användarna. Nu meddelar företaget att armbandet upphör att säljas och att redan sålda enheter återkallas då några användare rapporterat om allergiska reaktioner.

Det är ett fåtal procent av användarna som drabbats och företagets vd ber om ursäkt till alla de drabbade. Fitbit väljer att sluta sälja Force och återkallar redan sålda exemplar. Alla användare som vill får full ersättning tillbaka.

Enligt företaget används materialen som används till Force vanligen i konsumentprodukter. De har undersökt vad som orsaker hudirritationerna och skriver att det kan vara antingen nickel från detaljerna av rostfritt stål eller materialet i själva armbandet som orsakar de rapporterade utslagen.

Fitbit Force såldes i USA och Kanada och planerades att släppas till fler länder eftersom. Det fanns planer på att släppa en uppdatering till armbandet så att det skulle kunna ta emot notiser från IOS till den inbyggda skärmen, men efter de här nyheterna är det oklart om det fortfarande blir av eller om Force istället ersätts av någon ny produkt.

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
2 svar

Tillverkaren Lenovo Moto släppte ingen ny smart klocka under 2016, och har heller ingen planerad inför nästa år.

Tsuro är en klassiker bland brädspel, och IOS-versionen lever upp till sin fysiska förlaga. Det är ett perfekt tidsfördriv för familjen i väntan på julklapparna.

Geeks Julkalender fortsätter, och när femte luckan öppnas avslöjas ett förmånligt erbjudande från HP innehållande en bärbar speldator, mus och hörlurar.

Apple ger nu en utförligare förklaring till varför vissa Iphone 6S-enheter plötsligt stänger av sig.

Apple skriver i ett brev till en amerikansk myndighet att företaget satsar på framtiden för transporter genom maskininlärning och automatisering.

Redaktionen tänder det andra ljuset, provar julmust och högtalare, busar med kollegorna och så kommer det julkort.