Paper ger snyggt bläddrande i Facebook

Den nya appen Paper från Facebook är ett snyggt sätt att bläddra igenom sitt flöde, men fokus är på färdiga kategorier av utvalda artiklar och länkar.

När Facebook köpte det omtalade företaget Push Pop Press 2011 var det många som undrade vad resultatet skulle bli. Nu kommer Paper, en app som tydligt bygger på funktionen hos Push Pop Press interaktiva böcker. Paper är den första appen från Facebook Creative Labs, som är en division inom bolaget med syfte att utveckla mobil-appar.

Det inledande mötet med Paper kunde ha varit bättre, då det som händer när appen startas för första gången är att den automatisk spelar upp en presentationsvideo. Videon går inte att hoppa över. När detta störande moment väl är klart blir upplevelsen snabbt bättre.

I korthet kan man säga att Paper erbjuder de flesta av funktionerna från Facebook-appen, så som användarens personliga flöde, chatt och likes. Det som saknas är bland annat åtkomst till grupper och aktiviteter, så beroende på hur man använder #Facebook kan Paper vara tillräckligt, men i de flesta fall ska det nog snarare betraktas som ett komplement. Samtidigt läggs ett stort fokus på styrt innehåll inom olika kategorier, exempelvis Nyheter, Teknik och Natur. Det är lätt att lägga till kategorier för att skapa sig ett eget digitalt magasin, och självklart går det att dela artiklar och gilla dom med den klassiska tummen upp. Det är lätt att lägga till kategorier - bara att dra uppåt.

Jämförs med Flipboard
Likheterna med den populära appen Flipboard är slående. Dels är navigeringen väldigt likartad där appen blir ett digitalt blädderblock fyllt av artiklar och bilder. Dels har båda apparna ett liknande system med samlingar av utvalda kategorier. Flipboard har dessutom stöd för att lägga in sitt Facebook-flöde, såväl som Twitter, Instagram och och sitt eget RSS-flöde. Paper handlar endast om Facebook.

Designmässigt är appen väldigt snygg, och använder sig av ett intressant och smidigt sätt att navigera genom innehållet. Allt är i princip uppdelat längs två rader, där den övre används för att växla mellan kategori, och den undre för att bläddra genom flödet i den valda kategorin. Genom att dra uppåt eller bara peka öppnas en artikel, som då tar över hela skärmen. Om det är en länk kan man dra eller peka ytterligare för att "vika" upp orginalartikeln. Det hela känns väldigt naturligt och effekten påminner onekligen om appens namn. En tjusig funktion är hur stora bilder går att panorera genom att vrida på telefonen. Det kan verka som en gimmick, men fungerar faktiskt riktigt bra, och funktionen kommer säkerligen inspirera liknande metoder i andra appar.

En kritik som Paper fått är att den snygga designen inte riktigt passar överens med det innehåll appen visar. De flesta Facebook-användare har trots allt inte vänner som är professionella fotografer eller skriver statusuppdateringar som är mer än korta utrop och emoji-symboler. Detta gör att appen kan kännas lite tom och meningslös om man i huvudsak bläddrar i sitt Facebook-flöde. Det känns som att appen i huvudsak är tänkt att styra in användare i de hanterade kategorierna där innehåll dels väljs ut av anställda redaktörer, men även dyker upp baserat på popularitet.

Paper finns än så länge bara i den amerikanska App Store. Det är inte känt när appen lanseras internationellt, även om det rimligtvis borde vara på gång. För den som inte orkar vänta krävs ett amerikanskt Itunes-konto, som går att skapa enkelt.

Kommentarer
2 svar

Apple och Paypal är bara några exempel på företag som efter händelserna i Charlottesville i USA tar krafttag mot hatsajter.

Den irländska regeringen kommer att följa EU-domen och kräva tillbaka 13 miljarder euro i restskatt från Apple, men vidhåller att de inte gjort något olagligt.

Efter ett gäng billigare telefoner är det nu dags för HMD att släppa sitt första flaggskepp som bär namnet Nokia 8.

Så här samma år som Iphone fyller tio år känns det helt rätt att testa era kunskaper om gamla klassiska mobiltelefoner. Hur många rätt får du?

Enligt nya rapporter kommer Apple att spendera omkring åtta miljarder kronor på eget videomaterial till Apple Music. Upp till tio nya serier ska släppas till tjänsten det kommande året.

Instagram rullar ut en ny – fast gammal och välbeprövad – funktion, nämligen trådade kommentarer.