Myst uppdateras och släpps i Mac App Store

Myst är ett av världens mest sålda spel och släpptes först exklusivt för Mac. Nu finns en uppdaterad jubileumsversion tillgänglig.

Äventyrsspelet #Myst blev en enorm succé när det kom, och var ett av de första spelen som verkligen utnyttjade det nya mediet CD-ROM. Spelet var från början endast tillgängligt för Mac, men har senare portats till de flesta plattformar, inklusive Windows, Playstation och Nintendo 3DS. Spelet var länge världens mest sålda innan förstaplatsen övertogs av The Sims 2002.

Spelet släpptes 24 september 1993, så när nu en uppdaterad version av spelet släpps är det ett något försenat 20-årsjubileum. Redan tidigare har uppdaterade versioner av orginalspelet lanserats, till exempel med bättre grafik och fri rörlighet. Den nya versionen heter Realmyst Masterpiece Edition och innehåller flera nya funktioner jämfört med originalet.

Den första versionen av Myst bestod av statiska stillbilder med mycket begränsade animationer, och spelaren navigerade sig genom att klicka på pilar. År 2000 kom en version som tillät spelaren att röra sig steglöst genom en 3D-värld. Så är det även i denna version, men nu finns också ett klassiskt läge för den som föredrar originalets navigering. En annan funktion är att man kan ta fram bilder från orginalversionen för att jämföra med den nya, högupplösta grafik som smyckar denna utgåva. Nostalgifaktorn är alltså mycket hög. En mer praktisk ny spelfunktion är att spelet nu autosparar. Det finns också en ficklampa som hjälp för att utforska de allra mörkaste hörnen i Mysts värld.

För den som vill återuppleva detta klassiska spel, eller nyfiket prova för första gången finns det nu tillgängligt både via Steam och Mac App Store.

Namn
realMyst: Masterpiece Edition
Plattform
OS X
Utvecklare
Cyan Worlds, Inc
Version
1.1.1
Pris
135,00 kronor
Krav
OS X 10.6.6 eller senare
Språk
Engelska
Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
2 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.