Trängsel bland Paper-appar på App Store

När Facebook lanserade sin app Paper häromdagen fick de mothugg från tillverkaren Fiftythree som sedan tidigare har en populär app med samma namn. Nu kommer även kritik från apptillverkaren Misoft, som även de gjort en Paper-app.

Tecknings-appen #Paper från företaget #Fiftythree har fått mycket uppmärksamhet sedan lanseringen, bland annat har den tilldelats Apples pris för bästa design och blivit utsedd till årets Ipad-app. När #Facebook nyligen lanserade sin egen app för att dela händelser och bilder fick också den namnet Paper, något som Fiftythree uttryckte missnöje med.

"En app som handlar om berättelser ska inte börja med någon annans", skriver Fiftythree på sin hemsida. "Facebook borde sluta använda vårt namn."

Fiftythree har dock inte varit ensamma i #App Store med att använda namnet Paper. Företaget #Misoft hävdar att de var först med att registrera namnet till en av sina appar. Enligt information i App Store lanserades Misoft Paper den 20 september 2012, men Fiftythree släppte sin första version tidigare, den 14 mars samma år. På appens sida i App Store skriver Misoft:

"Vi följde Apples regler och skapade appen Paper via vårt utvecklarkonto. Namnet tilldelades oss eftersom ingen annan använde det. Under tiden vi utvecklade vår app kom andra appar med namnet Paper".

Misoft Paper har vissa likheter med Fiftythree då båda apparna har rit- och målarfunktioner. Enligt Apples riktlinjer bör appar inte ha alltför likartade namn då det lätt kan förvirra kunderna. I praktiken verkar dock inte Apple ha ett effektivt system för att förhindra att flera appar heter samma sak. Den öppna frågan är vem som i det här fallet ska anses ha rätten till namnet på App Store.

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.