En tredjedel av alla surfplattor är Ipads

Apple var den enskilt störste tillverkaren av surplattor under fjärde kvartalet 2013 med nästan 34 procent av marknadsandelarna. Företaget skeppade cirka 26 miljoner Ipads under perioden.

Enligt en rapport från sajten Strategy Analytics skeppades totalt 76,8 miljoner surfplattor under fjärde kvartalet 2013, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med de 64 miljoner som skeppades samma period 2012.

Största plattformen är #Android som står för 62 procent, vilket dock är uppdelat på olika tillverkare. #Apple är det största enskilda företaget med 33,9 procent av andelarna och skeppade hela 26 miljoner enheter. Näst största tillverkare är konkurrenten #Samsung som skeppat 13,6 miljoner plattor och har en marknadsandel på nästan 18 procent. Samsung hade en stark tillväxt under året, och ökade sin marknadsandel med 81 procent, jämfört med Apples 14 procent.

Uppstickaren #Lenovo, som nyligen köpte Motorola från Google, har annars gjort den största ökningen. Från 0,8 miljoner enheter till 3 miljoner vilket ger en ökning med 275 procent.

Värt att nämna är att siffrorna endast gäller surfplattor, och alltså inte tar hänsyn till telefoner. Rena e-boksläsare räknas inte heller med i rapporten.

Porsche Design har tagit sig an allt från pennor till klockor och träningsskor, men nu ger de sig in i datorbranschen med hybridenheten Book One.

Webbläsarföretaget Mozilla köper Pocket, en tjänst för att spara artiklar och andra länkar för senare läsning.

Andreas testar sin begränsade konstnärliga ådra med Samsungs nya plattor för konsumenter och proffsanvändare.

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.