Apple släpper ny reklamfilm för att fira 30 år

När Macen fyllde 30 år den 24 januari skickade Apple ut 15 olika kamerateam för att dokumentera hur Apples produkter används världen över. Filmen spelades in under 36 timmar, och lanserades idag på Apples hemsida.

Filmen 1.24.14 är på en och samma gång en #reklamfilm för Apple och ett porträtt över hur Apples produkter idag används i många olika sammanhang jorden runt. Anmärkningsvärt är också att den nästan helt och hållet spelats in med Iphone 5S och redigerats med hjälp av Ipad och Macintosh.

Som regissör för projektet anlitades Jake Scott. Om efternamnet låter bekant är det för att han är son till den berömde filmregissören Ridley Scott som regisserade Apples ikoniska reklamfilm för den första Macen 1984. Jake Scott styrde de femton kamerateamen från sin studio i Los Angeles, och kommunicerade med dem via Facetime. I filmen får vi bland annat möta en naturvårdare i Botswanas vildmark, en orkester i London och mellanstadieelever i Shanghai.

Enligt Apples sida om filmen användes 100 stycken Iphones i produktionen för att spela in över 70 timmar material, vilket sedan klipptes ned av 21 olika redigerare till en reklamfilm på en och en halv minut. Till filmen användes också 46 Ipads och 86 Mac-datorer.

Kommentarer
1 svar

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Super Mario Run släpps nästa vecka, och väntas bli ohyggligt populärt. Nu avslöjas dock att spelet kräver uppkoppling mot internet för att fungera.

Läs för dina barn eller själv en ordentlig julsaga i interaktiv form på Ipad, Iphone eller Android när Snobbens ägare Charlie Brown letar julens mening.

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör.

Nintendos USA-chef Reggie Fils-Aime säger att IOS-spelet Super Mario Run inte kommer att dyka upp på den kommande konsolen Nintendo Switch, men en version för Apple TV kan inte uteslutas.

Spotify drar sig ur förhandlingarna om att köpa strömningstjänsten Soundcloud.