Lenovo tar upp kampen med Apple och Samsung

Nyligen köpte Lenovo Motorola från Google och nu säger vd:n Yuanqing Yang att målet är att gå om både Apple och Samsung på mobilmarknaden.

För tre år sedan köpte #Google upp Motorola Mobility för 12,5 miljarder dollar. Det som lockade till köp var Motorolas patentportfölj som Google då värderade till 5,5 miljarder dollar. Motorola har verkat självständigt sedan köpet, men står inför nya förändringar framöver. Google sålde för några dagar sedan företaget vidare till Lenovo för 2,91 miljarder dollar, men behåller de flesta av patenten.

#Lenovo tillverkar smarta mobiler och är främst stora i Kina och på tillväxtmarknader, medan #Motorola är stora i USA, Latinamerika och till viss del i Europa. Tillsammans hamnar de två företagen på plats tre i världen och kommer efter Apple och Samsung. I en intervju med CNN Money säger vd:n Yuanqing Yang att med tiden är målet att gå om de två konkurrenterna som än så länge är betydligt större på mobilmarknaden.

Under 2013 levererade Lenovo 45,5 miljoner enheter och Motorola omkring 10 miljoner enheter. Även tillsammans är det en bra bit upp till tvåan på listan, Apple med 153,4 miljoner levererade enheter. Till 2015 är målet att dubbla försäljningen och nå upp till 100 miljoner levererade smarta mobiler.

Yang tycker att de två företagen är en perfekt kombination och säger att deras framtida smarta mobiler troligtvis kommer att bära Motorolas namn, åtminstone utanför Kina.

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.