Musik

Beats by Dre lanserar streamingtjänst och tar sikte på marknadsledande Spotify

Hörlurstillverkaren Beats by Dre tar sikte på svenska jätten Spotify och lanserar ny streamingtjänst i USA. Spotify svarar med att ge mer till användarna i sin gratisversion av tjänsten.

#Beats Electronics, kanske mer vida känt som Beats by Dre drivs av många välkända namn inom musikbranschen som producenten och rapparen Dr. Dre och Idol-coachen och producenten Jimmy Iovine. Mest känt är varumärket för sina hörlurar och portabla högtalare. Nu bryter man ny mark tillsammans med ytterligare några kända ansikten som exempelvis bandet Nine Inch Nails frontman Trent Reznor och ger sig in i den snabbt växande men tuffa marknaden för streamingtjänster inom musik. Tjänsten #Beats Music lanseras i USA den 21 januari.

Beats Music kommer att vara gratis i ett sju dagar långt provabonnemang och därefter kommer den, för fortsatt intresserade användare att kosta 9,99 dollar per månad. Tjänsten kommer erbjuda sökfunktion och spellistor som hos många andra alternativ men också funktioner som Right Now som bygger på att du fyller i information om plats, aktivitet, genre och sällskap varpå en spellista genereras åt dig. I dagsläget finns ingen reklamfinansierad gratisversion.

#Spotify har i Sverige ett samarbete med Telia där tjänsten kopplas till ett mobilabonnemang. Beats har gått i samma spår och erbjuder via amerikanska operatören AT&T:s abonnemang ett reducerat familjepris. Man har också en kampanj med tv-programmet Ellen DeGeneres Show och ryktet säger att Beats köpt reklamplats under Super Bowl den 2 februari, som tidigare år varit den mest sedda TV-sändningen i USA.

Spotify svarar nu med att göra sin tjänst mer öppen och attraktiv för användarna. Tidigare har hela utbudet varit gratis och obegränsat på datorer under de första 6 månaderna och sedan begränsats till 10 timmar lyssnande per månad. Igår meddelades att man helt släpper på denna spärr, vilket man hoppas ska göra att fler kunder väljer att stanna hos Spotify.

Här i Sverige är vi vana vid direkt tillgång till stora delar av världens musik tack vare tjänster som just Spotify och norska #Wimp som båda funnits i landet i flera år. Marknadsledande är svenska Spotify som numera breder ut sig över närmre 60 av världens länder. Överlag har marknaden för streamingtjänster vuxit något enormt, exempelvis rapporterar organisationen Musiksverige att strömmade musiktjänster stod för hela 94% av den digitala försäljningen av musik i Sverige under första halvåret 2013.

Ytterligare tjänster ryktas vara på gång under 2014. Google-ägda Youtube sägs vara ett av företagen som arbetar på en variant. #Apple gav sig in i matchen i och med #Itunes Radio som lanserades i USA tillsammans med IOS 7. I en intervju för All Things D har Beats Musics ena grundare Jimmy Iovine berättat att han redan år 2002 och under flera års tid därefter hade diskussioner med Steve Jobs och Apple, där han säger sig ha försökt övertala Jobs om att skapa en streamingstjänst för musik. Även Tim Cook och Eddie Cue sägs ha träffat Beats i ärendet.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.

Googles strömmande mediaenhet Chromecast Ultra går nu att köpa i Sverige, men tillgången uppges vara begränsad.

Succéspelet Tiny Wings migrerar från Iphone och Ipad till Apple TV, och erbjuder bland annat stöd för multiplayer på vardagsrummets storbildsskärm.

De trådlösa hörlurarna The Dash lovar gott på pappret och första intrycket är till största delen gott. I praktiken dras de tyvärr med allt för stora problem.