Consumer Electronics Show 2014

CES använder Apples Ibeacon för skattjakt runt mässan

Besökare till årets Consumer Electronics Show i Las Vegas kommer kunna tävla om priser i en digital skattjakt baserad på Apples Ibeacon-teknik.

Nästa vecka drar Consumer Electronics Show, CES, igång i Las Vegas, USA. I ett pressmeddelande berättar arrangörerna att besökarna kommer att kunna delta i en digital skattjakt baserad på Apples #Ibeacon-teknik.

Apple introducerade Ibeacon med IOS 7 under WWDC förra året. Tekniken använder Bluetooth Low Energy för att kommunicera med små sändare som kan aktivera händelser i enheter som är i närheten. Exempelvis har Apple och butikskedjan Macys börjat placera ut Ibeacons i sina amerikanska butiker. Besökare till butikerna kan välja att få notiser när de går runt i olika avdelningar. Tanken är att kunna erbjuda besökarna digitala informationsskyltar eller informera om olika erbjudanden relevanta till produkterna i närheten.

#CES har placerat ut Ibeacon-sändare runt om i mässhallarna som ger digitala märken till besökarna med den officiella CES-appen som befinner sig i närheten. De första tre som samlat ihop alla märken kommer att vinna priser. Mässan samarbetar med Radius Networks och Texas Instruments för att implementera skattjakten. Marc Wallace är vd för Radius Networks och säger att det här är en av de coolaste avståndsmedvetna appar som de arbetat med.

"Det är också en av de första konkreta applikationerna som lyfter fram Ibeacon-tekniken. Det är ett jättebra exempel på hur Ibeacon-tekniken inte bara handlar om reklam utan om att ta nya och innovativa lösningar till marknaden. Vi är väldigt glada att få vara en del av det här."

Besökare till CES behöver ladda ned den officiella appen till en IOS- eller Android-enhet för att kunna delta i tävlingen. Appen innehåller sedan mer utförliga instruktioner för att kunna delta i tävlingen.

Skriven av Ida Blix

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.