Apples huvudkvarter återskapat med Minecraft

För två år sedan påbörjade Michael Steeber ett ambitiöst projekt i spelet Minecraft. Nu säger han sig vara färdig och visar upp Apples huvudkvarter i Cupertino, USA återgivet så gott som spelets byggblock tillåter.

Svenska spelet #Minecraft har blivit en världssuccé utan dess like och skaparen Markus "Notch" Persson en kändis. Det kan kanske bäst beskrivas som ett sorts digitalt lego och spelare har byggt otroligt ambitiösa projekt i spelet. Michael Steeber skriver för Mac-bloggen 9to5mac och visar nu upp vad han sysslat med på fritiden under de senaste två åren – att bygga upp Apples huvudkvarter i Minecraft.

Byggnaderna som ligger på Infinite Loop, Cupertino, USA är gjorda för att vara en så realistisk representation av verkligheten som det går att göra med byggblocken i spelet. Steeber har utgått från att ett block i spelet motsvarar halva bredden av ett typiskt kontorsfönster.

"Utifrån det har jag kunna bedöma skalan av inte bara byggnaderna i sig, utan också träden, parkeringsplatsen och omkringliggande faciliteter."

Förutom byggnaderna som ligger på Infinite Loop, har Steeber också återskapat det omkringliggande landskapet och försökt återskapa interiören. Nu anser han att projektet är färdigt och tänker ta en paus från Minecraft – fast nu börjar Apple bygga på sitt nya Campus 2 förstås...

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
2 svar

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.