Ipad Air fem gånger populärare än Ipad 4 efter öppningshelgen

Det ser ut som att Ipad Air öppnar starkt, efter första helgen i butiker är den fem gånger populärare än Ipad 4 enligt statistik från analysföretaget Fiksu.

Apple lanserar två nya Ipad-modeller nu till julhandeln. Först ut i butikerna är #Ipad Air som började säljas den 1 november. Data från analysföretaget Fiksu tyder på att Apple kan fira ännu en lyckad lansering. Enligt deras statistik är Ipad Air fem gånger populärare än Ipad 4 efter första helgen ute i handeln. Nya Air är också fyra gånger populärare än Ipad Mini som började säljas samtidigt som Ipad 4.

Statistiken bygger på insamlad data från miljontals IOS-enheter som använder appar anlutna till Fiksu. På bara tre dagar står Ipad Air för 0,8 procent av de aktiva enheterna, medan Ipad 4 bara stod för 0,2 procent efter samma tid i handeln.

Grafen ska tas med en nypa salt, dels för att det är baserat på användningen av deras egna appar, men det är också viktigt att komma ihåg att wifi-modellen av Ipad 4 lanserades först, medan modellen med mobildata kom två veckor senare.

Nästa modell att lanseras är en ny Ipad Mini med Retinaskärm. Den kommer till butiker senare i november och Fiksu kommer att analysera också den lanseringen.