Ipad Air fem gånger populärare än Ipad 4 efter öppningshelgen

Det ser ut som att Ipad Air öppnar starkt, efter första helgen i butiker är den fem gånger populärare än Ipad 4 enligt statistik från analysföretaget Fiksu.

Apple lanserar två nya Ipad-modeller nu till julhandeln. Först ut i butikerna är #Ipad Air som började säljas den 1 november. Data från analysföretaget Fiksu tyder på att Apple kan fira ännu en lyckad lansering. Enligt deras statistik är Ipad Air fem gånger populärare än Ipad 4 efter första helgen ute i handeln. Nya Air är också fyra gånger populärare än Ipad Mini som började säljas samtidigt som Ipad 4.

Statistiken bygger på insamlad data från miljontals IOS-enheter som använder appar anlutna till Fiksu. På bara tre dagar står Ipad Air för 0,8 procent av de aktiva enheterna, medan Ipad 4 bara stod för 0,2 procent efter samma tid i handeln.

Grafen ska tas med en nypa salt, dels för att det är baserat på användningen av deras egna appar, men det är också viktigt att komma ihåg att wifi-modellen av Ipad 4 lanserades först, medan modellen med mobildata kom två veckor senare.

Nästa modell att lanseras är en ny Ipad Mini med Retinaskärm. Den kommer till butiker senare i november och Fiksu kommer att analysera också den lanseringen.

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
10 svar

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.