världens mest värdefulla varumärke

Apple tar över tronen från Coca-Cola

Förra året klättrade Apple till en andra plats på Interbrands rankning av världens mest värdefulla varumärken. I år tar företaget förstaplatsen från Coca-Cola, medan Google tar andra plats.

Läskedryckstillverkaren Coca-Cola har räknats som världens mest värdefulla varumärke 13 år i rad när Interbrand sammanställer sin lista. Apple är också med på listan. Förra året klättrade företaget upp till andra plats från åttonde plats 2011. I år får Coca-Cola lämna över kronan och ramlar ned till en tredjeplats.

Interbrands rapport för 2013 inleds "Då och då förändrar ett företag våra liv, inte bara med sina produkter, men med sitt ethos. Därför har Interbrand, efter Coca-Colas 13 år i rad överst på Best Global Brands, en ny nummer ett – Apple." Företaget värderas till 98,3 miljarder dollar, en ökning med 28 procent från 2012.

Konkurrenterna Google och Samsung klättrar också på årets lista. Google tar andraplatsen och Samsung tar åttonde plats.

Skriven av Ida Blix

Den här veckan hos 99mac: Samsung Galaxy S8, Spotifys nya hårdvara och Office-assistenten.

1984 var det inte alla som var med på tekniktåget, till exempel inte programledaren för TV-programmet Dokument Utifrån.

Ett tidigare avsomnat Apple-projekt om Swish-liknande överföringar från konsument till konsument kan ha väckts till liv igen.

Under ett event i New York har Acer presenterat nya bärbara datorer och en hälsofokuserad smart klocka.

Det råder sannerligen ingen brist på läckra koncept för hur Apples produkter skulle kunna se ut, och det senaste konceptet gäller Macbook Pro.

Prestandasiffror från vad som påstås vara resultat för Apples kommande systemkrets A11 krossar allt motstånd i mätverktyget Geekbench.