världens mest värdefulla varumärke

Apple tar över tronen från Coca-Cola

Förra året klättrade Apple till en andra plats på Interbrands rankning av världens mest värdefulla varumärken. I år tar företaget förstaplatsen från Coca-Cola, medan Google tar andra plats.

Läskedryckstillverkaren Coca-Cola har räknats som världens mest värdefulla varumärke 13 år i rad när Interbrand sammanställer sin lista. Apple är också med på listan. Förra året klättrade företaget upp till andra plats från åttonde plats 2011. I år får Coca-Cola lämna över kronan och ramlar ned till en tredjeplats.

Interbrands rapport för 2013 inleds "Då och då förändrar ett företag våra liv, inte bara med sina produkter, men med sitt ethos. Därför har Interbrand, efter Coca-Colas 13 år i rad överst på Best Global Brands, en ny nummer ett – Apple." Företaget värderas till 98,3 miljarder dollar, en ökning med 28 procent från 2012.

Konkurrenterna Google och Samsung klättrar också på årets lista. Google tar andraplatsen och Samsung tar åttonde plats.

Skriven av Ida Blix

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.