världens mest värdefulla varumärke

Apple tar över tronen från Coca-Cola

Förra året klättrade Apple till en andra plats på Interbrands rankning av världens mest värdefulla varumärken. I år tar företaget förstaplatsen från Coca-Cola, medan Google tar andra plats.

Läskedryckstillverkaren Coca-Cola har räknats som världens mest värdefulla varumärke 13 år i rad när Interbrand sammanställer sin lista. Apple är också med på listan. Förra året klättrade företaget upp till andra plats från åttonde plats 2011. I år får Coca-Cola lämna över kronan och ramlar ned till en tredjeplats.

Interbrands rapport för 2013 inleds "Då och då förändrar ett företag våra liv, inte bara med sina produkter, men med sitt ethos. Därför har Interbrand, efter Coca-Colas 13 år i rad överst på Best Global Brands, en ny nummer ett – Apple." Företaget värderas till 98,3 miljarder dollar, en ökning med 28 procent från 2012.

Konkurrenterna Google och Samsung klättrar också på årets lista. Google tar andraplatsen och Samsung tar åttonde plats.

Skriven av Ida Blix

Bamse ska hjälpa barn att vara källkritiska på nätet i kommande nummer.

En omfattande mutskandal har uppdagats i Sydkorea där presidenten riskerar riksrätt. Nu kan domstolen utfärda en häktningsorder mot Jay Y Lee, landets rikaste man som i praktiken styr jättekoncernen Samsung.

VD:n för Airbus Group har meddelat att företaget ska testa prototyper av flygande bilar innan slutet på året.

Andy Rubin grundade Android och arbetade på Google under åtta år, men nu kan Rubin vara på gång med ett nytt företag som ska utmana både Google och Apple med en egen premiumtelefon.

Nu har en svensk återförsäljare gått ut med de svenska priserna på spelkonsolen Nintendo Switch, och den kommer att kosta 3 599 kronor.

För att möta konkurrensen kommer Apple Music att satsa på mer än bara musik, säger Jimmy Iovine. Redan i år ryktas de första orginalprogrammen få premiär.