världens mest värdefulla varumärke

Apple tar över tronen från Coca-Cola

Förra året klättrade Apple till en andra plats på Interbrands rankning av världens mest värdefulla varumärken. I år tar företaget förstaplatsen från Coca-Cola, medan Google tar andra plats.

Läskedryckstillverkaren Coca-Cola har räknats som världens mest värdefulla varumärke 13 år i rad när Interbrand sammanställer sin lista. Apple är också med på listan. Förra året klättrade företaget upp till andra plats från åttonde plats 2011. I år får Coca-Cola lämna över kronan och ramlar ned till en tredjeplats.

Interbrands rapport för 2013 inleds "Då och då förändrar ett företag våra liv, inte bara med sina produkter, men med sitt ethos. Därför har Interbrand, efter Coca-Colas 13 år i rad överst på Best Global Brands, en ny nummer ett – Apple." Företaget värderas till 98,3 miljarder dollar, en ökning med 28 procent från 2012.

Konkurrenterna Google och Samsung klättrar också på årets lista. Google tar andraplatsen och Samsung tar åttonde plats.

Skriven av Ida Blix

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.

Forskning visar att användare har tydliga preferenser när det gäller röstassistenter. Kvinnligt kodade röster är klart mest populära förutom när det gäller ämnen som datorer och teknik.