världens mest värdefulla varumärke

Apple tar över tronen från Coca-Cola

Förra året klättrade Apple till en andra plats på Interbrands rankning av världens mest värdefulla varumärken. I år tar företaget förstaplatsen från Coca-Cola, medan Google tar andra plats.

Läskedryckstillverkaren Coca-Cola har räknats som världens mest värdefulla varumärke 13 år i rad när Interbrand sammanställer sin lista. Apple är också med på listan. Förra året klättrade företaget upp till andra plats från åttonde plats 2011. I år får Coca-Cola lämna över kronan och ramlar ned till en tredjeplats.

Interbrands rapport för 2013 inleds "Då och då förändrar ett företag våra liv, inte bara med sina produkter, men med sitt ethos. Därför har Interbrand, efter Coca-Colas 13 år i rad överst på Best Global Brands, en ny nummer ett – Apple." Företaget värderas till 98,3 miljarder dollar, en ökning med 28 procent från 2012.

Konkurrenterna Google och Samsung klättrar också på årets lista. Google tar andraplatsen och Samsung tar åttonde plats.

Skriven av Ida Blix

Amanda, Andreas och Ida pratar om ljudbokstjänster, Ipad Pro och One Plus 5, en mobil som lånar friskt från Apple.

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.