världens mest värdefulla varumärke

Apple tar över tronen från Coca-Cola

Förra året klättrade Apple till en andra plats på Interbrands rankning av världens mest värdefulla varumärken. I år tar företaget förstaplatsen från Coca-Cola, medan Google tar andra plats.

Läskedryckstillverkaren Coca-Cola har räknats som världens mest värdefulla varumärke 13 år i rad när Interbrand sammanställer sin lista. Apple är också med på listan. Förra året klättrade företaget upp till andra plats från åttonde plats 2011. I år får Coca-Cola lämna över kronan och ramlar ned till en tredjeplats.

Interbrands rapport för 2013 inleds "Då och då förändrar ett företag våra liv, inte bara med sina produkter, men med sitt ethos. Därför har Interbrand, efter Coca-Colas 13 år i rad överst på Best Global Brands, en ny nummer ett – Apple." Företaget värderas till 98,3 miljarder dollar, en ökning med 28 procent från 2012.

Konkurrenterna Google och Samsung klättrar också på årets lista. Google tar andraplatsen och Samsung tar åttonde plats.

Skriven av Ida Blix

Enligt rykten ska Samsungs nästa flaggskepp bli först med nästa generations Snapdragon-krets och kan roffa åt sig alla kretsarna i första omgången.

För alla som använder Chrome eller Googles sökapp i Android går det nu att få en förhandsvisning av Youtube-klipp.

Leveranstiden minskar nu ytterligare för att få hem de trådlösa hörlurarna Airpods från Apples nätbutik. Köpsugna spekulanter behöver nu vänta blott ett par veckor på att få hem sina exemplar.

Google kan ha ett par smarta hörlurar likt Apples Airpods på gång. Lite snokande i en betaversion av en Google-app bjuder på referenser till ett par hörlurar med Google Assistant.

Googles nästa version av Android kommer som rykten har påstått att döpas efter den välkända kakan Oreo.

Ibland missuppfattar Siri vad du försöker säga till henne. Istället för att sucka, och försöka prata med henne igen, kan du korrigera felet genom att skriva.