Wacom släpper penna för Ipad

Wacoms senaste penna riktar sig till Ipad-användare och heter Intuos Creative Stylus. Utrustad med Bluetooth och genvägsknappar ska den erbjuda en "realistisk känsla av penna och papper".

För digitala konstnärer och kreatörer som vill använda sin befintliga Ipad istället för att köpa en separat ritplatta släpper nu Wacom Intuos Creative Stylus. Pennan är i aluminium i antingen svart eller blått och kommer med ett fodral, två extra pennspetsar och ett extra batteri.

Den påminner mer om deras Pro-pennor än deras tidigare pennor till konsumentserien Bamboo. Wacom har också uppdaterat sin app Bamboo Paper för att fungera med pennan som har stöd för tredje och fjärde generationens Ipad samt Ipad Mini. Förutom företagets egna app fungerar pennan också med flera andra, exempelvis Autodesk Sketchbook Pro, Procreate, Artrage, Inkist, Flipink. Stöd för Adobe Ideas och Psykopaint kommer.

Pennans batteri ska räcka för omkring 150 timmars användning. Den kommunicerar via Bluetooth och har 2 048 tryckkänslighetsnivåer. Intuos Creative Stylus finns i affärer från början av oktober och får en prislapp på 99 dollar, omkring 645 kronor. Vad den kommer kosta i Sverige är ännu okänt.

Namn
Bamboo Paper - Notebook
Plattform
IOS
Utvecklare
Wacom Europe
Version
2.0
Pris
Gratis
Krav
Kompatibel med Ipad. Kräver IOS 5.1 eller senare.
Språk
Engelska med flera, ej svenska
Skriven av Ida Blix
Kommentarer
3 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.