Ikeas katalog för 2014 låter dig placera möblerna virtuellt i hemmet

Möbeljätten Ikeas kommande katalog använder "augmented reality" eller förstärkt verklighet för att låta kunderna placera virtuella möbler i hemmet.

Ikea började använda #förstärkt verklighet, "augmented reality", redan i år när de släppte en app som hör ihop med deras papperskatalog. Appen erbjuder digital bonus information relaterade till produkterna som finns i papperskatalogen. Snart är det dags för lansering av 2014 års katalog i Sverige och nu tar möbeljätten det hela ett steg längre.

Användarna kan med hjälp av en IOS- eller Android-enhet se hur digitala versioner av möblerna skulle se ut hemma genom att läsa av någon av de 90 produktsidorna i katalogen som har stöd för funktionen. Själva katalogen placeras sedan på golvet där man vill att möbeln ska synas. Ikea visar hur det hela fungerar i videoklippet ovan.

Ikea-katalogen för 2014 har redan lanserats i några länder. Till Sverige kommer den 14 augusti enligt Ikeas presskontakt Sara Paulsson.

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.