Apple och Amazon överens om varumärket App Store

Konflikten kring varumärket App Store är över mellan Apple och Amazon. Apple låter Amazon använda namnet och säger att kunder vid det här laget vet var de kan köpa sina favoritappar.

Amazon Appstore för Android lanserades i mars 2011 och det fick Apples advokater att reagera. Samma månad lämnade företaget in en stämningsansökan där de hävdade att Amazons Appstore skulle kunna förväxlas med deras registrerade varumärke App Store.

Efter två och ett halvt års fram och tillbaka har företagen nu nått en förlikning i målet, rapporterar Reuters. I januari blev företagen tillsagda att påbörja samtal om en uppgörelse inför rättegången som från början var planerad att börja nästa månad. Apples taleskvinna Kristin Huguet säger i ett uttalande:

"Vi ser inte längre någon anledning att fortsätta med det här målet. Med mer än 900 000 appar och 50 miljarder nedladdningar vet kunder var de kan köpa sina favoritappar."

Amazon säger via taleskvinnan Mary Osako att de är nöjda med att domstolen lägger ned målet och ser fram emot att kunna fokusera på att erbjuda den bästa möjliga appstore-upplevelsen till kunder och utvecklare.

Skriven av Ida Blix

Mediaplattformen Plex ligger i skottgluggen. Anledningen är nya villkor runt bland annat datainsamling.

Den här veckan pratar Ida Blix och Andreas Eklöv om Apples planer för eget videomaterial, rykten om Apple Watch, nya Nokia 8 och om Apples Smart Connector.

Det är fredag och det firar vi med att titta på den senaste filmen från en drönare som flugit över Apple Park.

Affinity Photo för Ipad såldes till en början till ett reducerat pris, men nu berättar utvecklarna att det lägre priset blir kvar.

Så här samma år som Iphone fyller tio år känns det helt rätt att testa era kunskaper om gamla klassiska mobiltelefoner. Hur många rätt får du?

Med några nya videoklipp demonstrerar Apple IOS 11-funktioner för Ipad och Ipad Pro.