Apple och Amazon överens om varumärket App Store

Konflikten kring varumärket App Store är över mellan Apple och Amazon. Apple låter Amazon använda namnet och säger att kunder vid det här laget vet var de kan köpa sina favoritappar.

Amazon Appstore för Android lanserades i mars 2011 och det fick Apples advokater att reagera. Samma månad lämnade företaget in en stämningsansökan där de hävdade att Amazons Appstore skulle kunna förväxlas med deras registrerade varumärke App Store.

Efter två och ett halvt års fram och tillbaka har företagen nu nått en förlikning i målet, rapporterar Reuters. I januari blev företagen tillsagda att påbörja samtal om en uppgörelse inför rättegången som från början var planerad att börja nästa månad. Apples taleskvinna Kristin Huguet säger i ett uttalande:

"Vi ser inte längre någon anledning att fortsätta med det här målet. Med mer än 900 000 appar och 50 miljarder nedladdningar vet kunder var de kan köpa sina favoritappar."

Amazon säger via taleskvinnan Mary Osako att de är nöjda med att domstolen lägger ned målet och ser fram emot att kunna fokusera på att erbjuda den bästa möjliga appstore-upplevelsen till kunder och utvecklare.

Skriven av Ida Blix

I avsnitt 27 radar Fulkultur-panelen upp en hel hög med bra tips att läsa, se på och spela under julens ledigheter.

Nu på lördag den 10:e december anordnar Geeks Gaming en spelkväll med Nintendo-tema som livesänds från Geeks lokaler i Stockholm.

I år har vår syskonsajt FZ varit ett fyrtorn för spelbevakning och glädje i hela 20 år, och detta firas med dunder och brak i kväll.

Google satsar stort på vindkraft, och meddelar att företaget kommer att använda hundra procent förnyelsebar energi från och med nästa år.

Med den sociala appen Miitomo kan du dela din julglädje med andra Nintendo-fantaster, och dessutom samla på dig rabatter på digitala Nintendo-köp.

Julglädjen fortsätter i Geeks Julkalender och bakom den sjunde luckan döljs ett paketerbjudande på en stol från Playseat för dig som tar simulatorspelen på största allvar.