Apple söker varumärkesskydd för Iwatch i Japan

Ryktena om en smart klocka tar en ny vändning när det framkommer att Apple ansöker om varumärkesskydd för produktnamnet Iwatch i Japan.

Efter smarta telefoner och surfplattor kommer kroppsburna enheter. På tapeten är alltifrån verklighetsförstärkande glasögon till hälsoövervakande armband och smarta klockor. Att Apple arbetar på det sistnämnda är ett återkommande rykte, som nu tar snurr på nytt.

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple söker varumärkesskydd för namnet Iwatch i Japan. Ansökan lämnades in till det japanska patentverket redan den 3 juni, men Apple är i vanlig ordning hemlighetsfulla och avböjer att kommentera det hela.

Det är dock inte första gången det talas om Iwatch. För ett litet tag sedan framkom att Apple inlett processen med att varumärkesskydda namnet i Ryssland och även här inlämnades ansökan den 3 juni.

Enligt tidigare uppgifter arbetar inte mindre än 100 anställda på Apple med att ta fram den nya smarta klockan. Ryktena talar om att den kroppburna enheten är till för att komplettera en Iphone eller Ipad genom att exempelvis göra det lättare att svara på samtal eller läsa och ta emot meddelanden, men även bistå med biometri och hälsofunktioner. Exakt vad Apple har i rockärmen är dock än så länge höljt i dunkel.

Skriven av Andreas Dimestam

Fulkultur är tillbaka, och nu handlar det om hemska monster och farliga bestar. Eller kanske missförstådda och annorlunda individer?

Med basstationen Connect Home vill Samsung ge kontroll över det smarta hemmet, även för den som inte är hemma.

Med tillbehöret Samsung Dex förvandlas mobilen Galaxy S8 till en stationär dator.

Under sitt Unpacked-event presenterar Samsung en ny version av kameran Gear 360, med 4K-upplösning och livesändning.

Efter månader av febril rykteskarusell och läckta produktbilder är Samsung Galaxy S8 till slut officiellt presenterad.

I sitt tal under kongressen Professional Businesswomen of California pratar Hillary Clinton om sexismen inom vetenskaps- och tekniksektorn och vikten av att synliggöra den för att åstadkomma förändring.