Apple vinner reklampris för Ipad Mini-kampanj

Med en kampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press tog Apple och TBWA Media Arts Lab hem det prestigefyllda reklampriset Grand Prix.

Apple och TBWA Media Arts Lab tog fram en reklamkampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press. Kampanjen har nu vunnit det prestigefyllda priset Grand Prix i press-kategorin. Enligt juryn är Ipad Mini en produkt som verkade som gjord för att ta död på papperstidningar, men som genom att erbjuda möjligheten att läsa papperstidningar digitalt är en del av framtida lösningar för branschen.

Kampanjen består av fem annonser med olika tidningsframsidor till vänster och en Ipad Mini med samma omslag till höger tillsammans med Apples logga och orden Ipad Mini i liten text. Omslagen kommer från riktiga utgåvor av Time, Surfer, Wired, The New Yorker och Wallpaper.

Juryns ordförande Marcello Serpa berättar för Advertising Age att det är speciellt med just trycka annonser, om det finns någon idé märks det direkt, det finns ingen video eller musik. Om den vinnande kampanjen säger han så här:

"Kampanjen har en guerilla-känsla. Det är en produkt som går in i media och säger jag ska döda dig, och sedan jag ska rädda dig. Låt oss omfamna varandra. Det är sonande."

Priset delades ut 20 juni under Cannes Lion i Cannes, Frankrike.

Apples säkerhetsfunktion som är tänkt att skydda Touch ID och den säkra enklaven i Iphone kan vara olaglig enligt advokater.

Appen 1password uppdateras för Android och får både stöd för Material Design och fingeravtrycksläsare.

UPPDATERAD. Snart kan det bli möjligt att vara inloggad på flera Instagramkonton samtidigt, och funktionen har redan börjat dyka upp hos vissa användare.

Uppföljaren till det populära strategispelet Xcom: Enemy Unknown har släppts för Mac, Windows och Linux.

Google satsar på VR-stöd för Android och planerar att släppa ett eget tillbehör för mobiler enligt en ny rapport.

Foxconn bekräftar att de köper japanska komponenttillverkaren Sharp inom de närmaste veckorna.