Apple vinner reklampris för Ipad Mini-kampanj

Med en kampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press tog Apple och TBWA Media Arts Lab hem det prestigefyllda reklampriset Grand Prix.

Apple och TBWA Media Arts Lab tog fram en reklamkampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press. Kampanjen har nu vunnit det prestigefyllda priset Grand Prix i press-kategorin. Enligt juryn är Ipad Mini en produkt som verkade som gjord för att ta död på papperstidningar, men som genom att erbjuda möjligheten att läsa papperstidningar digitalt är en del av framtida lösningar för branschen.

Kampanjen består av fem annonser med olika tidningsframsidor till vänster och en Ipad Mini med samma omslag till höger tillsammans med Apples logga och orden Ipad Mini i liten text. Omslagen kommer från riktiga utgåvor av Time, Surfer, Wired, The New Yorker och Wallpaper.

Juryns ordförande Marcello Serpa berättar för Advertising Age att det är speciellt med just trycka annonser, om det finns någon idé märks det direkt, det finns ingen video eller musik. Om den vinnande kampanjen säger han så här:

"Kampanjen har en guerilla-känsla. Det är en produkt som går in i media och säger jag ska döda dig, och sedan jag ska rädda dig. Låt oss omfamna varandra. Det är sonande."

Priset delades ut 20 juni under Cannes Lion i Cannes, Frankrike.

Skriven av Ida Lindkvist

Utbildningsradions webbtjänst UR Play finns nu som en app i nya Apple TV, med massor av material för barn i alla åldrar.

Apples operativsystem IOS 10 låter användaren sätta prioritet på appnedladdningar med hjälp av 3D Touch.

Apple uppmanar sina rullstolsburna anställda att testa de nya träningsfunktionerna i kommande operativsystemet Watch OS 3.

Filmen baserad på det välkända datorspelet Tetris är på gång, och enligt regissören handlar det om mer än bara fallande block.

Google lanserar en serie byggklossar tillsammans med Stanford University som ska hjälpa barn att lära sig grunderna i programmering.

Apples färg rymdgrå kan ersättas av en mörkare kulör när Iphone 7 kommer enligt nya uppgifter.