Apple vinner reklampris för Ipad Mini-kampanj

Med en kampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press tog Apple och TBWA Media Arts Lab hem det prestigefyllda reklampriset Grand Prix.

Apple och TBWA Media Arts Lab tog fram en reklamkampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press. Kampanjen har nu vunnit det prestigefyllda priset Grand Prix i press-kategorin. Enligt juryn är Ipad Mini en produkt som verkade som gjord för att ta död på papperstidningar, men som genom att erbjuda möjligheten att läsa papperstidningar digitalt är en del av framtida lösningar för branschen.

Kampanjen består av fem annonser med olika tidningsframsidor till vänster och en Ipad Mini med samma omslag till höger tillsammans med Apples logga och orden Ipad Mini i liten text. Omslagen kommer från riktiga utgåvor av Time, Surfer, Wired, The New Yorker och Wallpaper.

Juryns ordförande Marcello Serpa berättar för Advertising Age att det är speciellt med just trycka annonser, om det finns någon idé märks det direkt, det finns ingen video eller musik. Om den vinnande kampanjen säger han så här:

"Kampanjen har en guerilla-känsla. Det är en produkt som går in i media och säger jag ska döda dig, och sedan jag ska rädda dig. Låt oss omfamna varandra. Det är sonande."

Priset delades ut 20 juni under Cannes Lion i Cannes, Frankrike.

Skriven av Ida Blix

99mac får finbesök i form av Ulrika Viklund och Måns Kronkvist Brusbäck från filmtjänsten Plejmo. Det blir snack om bio, film, videoformat och ett supersvårt quiz i slutet.

Imorgon är det Earth Day, vilket 99mac uppmärksammar med en tjusig video från NASA som fotat vår planet under ett år.

Vissa exemplar har telefonen Huawei P10 har monterats med långsammare lagringsminne, vilket Huawei skyller på bristande tillgång på komponenter.

En skaderapport som läckt ut från Apple tyder på att personal testar ett par AR-glasögon på företagets campus.

Poddcast-spelaren Overcast uppdateras, och får en mörk ikon för premiumanvändare samt stöd för uppspelning av avsnitt direkt på Apple Watch.

I samband med Jordens Dag skänker Apple en dollar till Världsnaturfonden för varje köp i företagets butiker som genomförs med Apple Pay.