Apple vinner reklampris för Ipad Mini-kampanj

Med en kampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press tog Apple och TBWA Media Arts Lab hem det prestigefyllda reklampriset Grand Prix.

Apple och TBWA Media Arts Lab tog fram en reklamkampanj för Ipad Mini som gick i tryckt press. Kampanjen har nu vunnit det prestigefyllda priset Grand Prix i press-kategorin. Enligt juryn är Ipad Mini en produkt som verkade som gjord för att ta död på papperstidningar, men som genom att erbjuda möjligheten att läsa papperstidningar digitalt är en del av framtida lösningar för branschen.

Kampanjen består av fem annonser med olika tidningsframsidor till vänster och en Ipad Mini med samma omslag till höger tillsammans med Apples logga och orden Ipad Mini i liten text. Omslagen kommer från riktiga utgåvor av Time, Surfer, Wired, The New Yorker och Wallpaper.

Juryns ordförande Marcello Serpa berättar för Advertising Age att det är speciellt med just trycka annonser, om det finns någon idé märks det direkt, det finns ingen video eller musik. Om den vinnande kampanjen säger han så här:

"Kampanjen har en guerilla-känsla. Det är en produkt som går in i media och säger jag ska döda dig, och sedan jag ska rädda dig. Låt oss omfamna varandra. Det är sonande."

Priset delades ut 20 juni under Cannes Lion i Cannes, Frankrike.

Skriven av Ida Lindkvist

Adobe Lightroom kommer nu till Apple TV – helt utan redigeringsfunktioner.

Nu finns en inställning för mörkt läge till Twitters Android-app tillgänglig.

Apples patent om Apple Pencil med stöd för Magic Trackpad har nu blivit godkänt.

Matkedjan City Gross hakar på den senaste trenden och försöker locka Pokémon Go-spelare till sina butiker.

Nu köper Apple Music den virala succén "Carpool Karaoke" som hittills varit ett inslag i James Cordons tv-show "The Late Late Show with James Gordon".

Apples Iphone-försäljning minskade för andra kvartalet i rad, men inte så mycket som väntat.