Svenska utvecklare

Svenska app-utvecklaren Boboshi brinner för kluriga frågor och svar

99mac besöker Entreprenörskyrkan i Stockholm. Där i det öppna kontorslandskapet sitter Boboshi, ett företag som består av tre barndomsvänner med en passion för att lära sig genom frågor och svar.

För omkring fem år sedan lanserades Iphone 3G och App Store. Det blev den första telefonen att officiellt säljas i Sverige. Så här fem år senare går det knappt att komma ihåg vilken stor förändring det var. Idag är App Store vardagsmat och det finns en app för i stort sett allt. Det finns dessutom flera duktiga #svenska utvecklare och det är ett sådant företag vi ska kika närmare på här.

Vi hoppar tillbaka fem år i tiden till kvällen då två barndomsvänner satt på en uteservering i Stockholm med den nya Iphone 3G. Samtalet gled in på vad för sorts appar de skulle vilja se i App Store. Vännerna tyckte att körkortsteorin skulle göra sig bra som en app istället för böcker, interaktiva program till datorn eller pärmar med frågor hos trafikskolan. Om det gick att plugga frågorna i mobilen skulle man kunna göra det lite varstans när man har några minuter över. Timmarna gick och vännerna pratade på. Till slut hade de mer eller mindre bestämt att de skulle göra en app, för hur svårt kunde det vara?

Boboshi föds

Företaget Boboshi startades 2009 och består av de tre barndomsvännerna Max Börjeson, Viktor Ström Unhage och Johan Royen. Att göra den där första appen var inte så lätt som Max och Viktor först trodde.

– Vi laddade hem Xcode och försökte lite, men det var för svårt så vi ringde ett samtal till Johan på Gotland och undrade om han kunde tänka sig att göra i alla fall lite konsultjobb åt oss, säger Max Börjeson.

Viktor Ström Unhage, Johan Royen och Max Börjeson.

De tre känner varandra sedan riktigt unga år och har följt varandra genom grundskolan. Max och Johan gick gymnasiet tillsammans också. Alla tre har hållit kontakten genom åren.

Johan hade tidigare mest hållit på med webbutveckling, men tänkte varför inte när han fick frågan om att utveckla en app och satte igång att läsa på. Han beställde några tjocka böcker och började prova sig fram. De tre vännerna arbetade på och levde på besparingar. I januari 2010 började appen med körkortsteori att vara klar, men då dök det upp två andra appar i App Store med samma typ av innehåll.

– Det kom två appar före vår i januari 2010. Då visste vi så lite om App Store och hur det fungerade. Vi oroade oss så klart för att marknaden skulle bli mättad, men vi kikade på apparna och såg vad de gjort bra och mindre bra och kunde anpassade vår lite innan den kom ut månaden efter, säger Viktor Ström Unhage.

Appen blev populär bland unga människor mellan 16 och 20 år. Max berättar att användarna uppskattar att man kan använda dötid till att plugga teorin.

– De tycker om upplägget att de kan plugga körkortsteori när det passar dem, på bussen eller under en rast exempelvis. De kan utnyttja all dötid under dagen.

Fler utbildningsappar

Strax efter appen var ute i App Store var det dags för högskoleprovet. Boboshi kunde använda nästan helt samma kod, men lägga in ny design och andra frågor till en app för att hjälpa studenter att förbereda sig inför provet. Det tog omkring tre veckor att få fram den nya appen.

– Vi började med just utbildningsappar för att det var något vi hade velat ha själva, säger Viktor Ström Unhage.

Alla frågor i apparna har Boboshi tagit fram själva. De utgår från tillgänglig litteratur och exempelfrågor som finns från till exempel högskoleprovet och lägger mycket tid på att få till både bra frågor, men också bra felaktiga svar, det får inte vara för lätt att se vad som är rätt.

Nästa projekt blev en app för de som ska ta dykcertifikat. Den här gångne provade Boboshi att göra appen på engelska för att kunna nå en större målgrupp. Eftersom det är väldigt svårt och dyrt att synas internationellt så har appen inte nått upp till några stora volymer även om den förblir mycket uppskattad av användarna.

– Vi har en långsiktig plan med våra appar. Vi försöker bygga upp vårt varumärke och medvetenheten om oss över tid. Varje år är det nya som ska ta körkort exempelvis så våra appar lever länge, säger Max Börjeson.

– Det är ju helt annat med spel eller filmer som drar in den större delen av pengarna under första månaden och sedan kanske försvinner. För oss är det mer små summor som trillar in hela tiden, säger Viktor Ström Unhage.

Användarna började efterfråga Boboshis appar även till Android så under 2011 fick Johan Royen prova på att ta fram körkortsappen för den nya plattformen.

– Upplägget är detsamma även om det är ett nytt programmeringsspråk så det var inga större konstigheter tycker jag, säger Johan Royen.

Skillnader mellan IOS och Android

Boboshi säger att det är stor skillnad på Apples App Store och Google Play som är motsvarigheten för Android. Det finns tydliga riktlinjer för App Store och apparna ser alltid ut som tänkt eftersom det finns så få olika enheter att anpassa sig till.

Men när det gäller Android finns det massor av olika typer av enheter och appar kan se riktigt dåliga ut på en del. Viktor säger att de märkt att användarna i Google Play inte har samma betalningsvilja som användarna i App Store.

– Kanske beror det på att de är vana vid att appar fungerar mindre bra och är inte villiga att betala för något som kanske inte fungerar. Det finns så många olika telefoner och olika varianter av Android att det är väldigt svårt som utvecklare att leverera samma upplevelse som det går enkelt att göra i IOS.

– Men en bra grej är att det går att lämna tillbaka en app inom 15 minuter så användarna kan prova appar, säger Max Börjeson.

Boboshi har inte haft några större problem med App Store genom åren. Det tar mellan några dagar och upp till två veckor för Apple att godkänna en app. En nackdel med den noggranna godkänningsprocessen till App Store är att det tar lång tid att rätta buggar. Om Boboshi upptäcker en bugg i någon av sina appar tar det lika lång tid en gång till att få ändringen godkänd, medan det i Google Play bara tar några minuter för ändringen att komma ut till användarna.

Några planer på att utveckla appar för Windows Phone finns inte idag, men det beror mest på att Boboshi inte fått in några förfrågningar från användare än.

Frågesport

Efter flera utbildningsappar blev Boboshi sugna på att göra en underhållningsapp också. Eftersom de gillar frågor så mycket blev det en frågesportsapp som heter Exquizit. Också till den här appen har de suttit och plöjt igenom ämnen och tagit fram frågorna själva. Boboshi berättar att inga vänner vill spela med dem längre eftersom de "kan allt". Max och Viktor delade upp olika ämnen mellan sig och fick plugga på för att få ihop bra frågor.

– En sak som vi tänkt på när det gäller många frågesportsappar är att man ofta kan lista ut vilket svar som är rätt bara genom att kika på svarsalternativen. Det brukar synas tydligt vad som är rätt. Vi har därför jobbat minst lika mycket med att ta fram de felaktiga svarsalternativen för att få till en lagom klurig nivå, säger Viktor Ström Unhage.

  • Välj mellan olika spellägen.

  • Välj frågekategorier.

  • Svara rätt på frågan.

När appen först kom ut fanns inget online-läge där användarna kunde spela mot andra över internet. Det byggde istället på att flera personer satt tillsammans och skickade telefonen mellan sig.

– Vår app bygger på att upp till sex spelare kan spela på samma telefon tillsammans eller köra via en Apple TV. Vi tycker att den sociala biten är kul, men det är många användare som också vill kunna köra online, säger Max Börjeson.

Framtida planer

Boboshi vill fortsätta med utbildnings- och frågesportsappar, förutom de appar som redan nämnts har de en app för att studera till jägarexamen och en annan app för fritidsskeppare som vill ta förarintyg. Här hittar du alla Boboshis appar i App Store.

Framöver kommer lite förändringar till Exquizit som finns både i en gratis- och premiumvariant samt en på engelska. Appen för högskoleprovet ska också uppdateras eftersom provets upplägg ändrats till att bestå av åtta delar istället för de tidigare fem.

Kommentarer
1 svar

I år har vår syskonsajt FZ varit ett fyrtorn för spelbevakning och glädje i hela 20 år, och detta firas med dunder och brak i kväll.

Google satsar stort på vindkraft, och meddelar att företaget kommer att använda hundra procent förnyelsebar energi från och med nästa år.

Med den sociala appen Miitomo kan du dela din julglädje med andra Nintendo-fantaster, och dessutom samla på dig rabatter på digitala Nintendo-köp.

Julglädjen fortsätter i Geeks Julkalender och bakom den sjunde luckan döljs ett paketerbjudande på en stol från Playseat för dig som tar simulatorspelen på största allvar.

Apple pensionerade hörlurskontakten med Iphone 7, och enligt nya rykten går Samsung samma väg med sin kommande Galaxy S8.

Apple ska börja publicera sin forskningsresultat kring artificiell intelligens.