Bild: Xbox Wire

Microsoft visar upp nästa generations Xbox

Under tisdagskvällen svensk tid kommer Microsoft att visa upp nästa generations Xbox på en presskonferens i Redmond, USA.

Generationsskiftet bland tv-spelskonsolerna är i full gång. Nintendo har försökt med Wii U och Sony har avslöjat en del om kommande Playstation 4. Microsoft är sist ut med att visa upp sin nästa generation av Xbox under en presskonferens klockan 19 under tisdagskvällen svensk tid.

De tre konsoljättarna konkurrerar inte bara med varandra om de spelintresserade konsumenterna. Det finns gott om stora speltitlar också till mobiler och surfplattor. Både Apples App Store och Google Play är välfyllda med speltitlar med helt andra prislappar än vad konsolägarna får lägga ut.

Flera spelföretag utvecklar mobila versioner av avancerade spelmotorer, exempelvis arbetar Electronic Arts på en version av Frostbite.

Tillsammans med en Apple TV kan IOS-användare spela spel hemma på tv-skärmen och spelföretaget Valve:s grundare Gabe Newell ser möjligheter för Apple att utveckla framtida Apple TV mer som en spelkonsol.

Microsofts evenemang kommer att sändas live via Xbox.com eller Xbox Live.

Nuvarande generationen Xbox 360 visades upp i mitten av 2005 och har sålts i flera varianter, "Core", "Arcade", "Premium", "Pro", "Elite" och "Slim".

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
15 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.