Bild: Google

Rykte

Google lanserar konkurrent till Spotify

Apple sägs göra det, och nu senast Google. Enligt uppgifter kommer sökjätten på sin kommande utvecklarkonferens att presentera en musiktjänst som ska konkurrera med bland andra Spotify.

Marknaden för tjänster som erbjuder strömmande musik över internet är stekhet. #Spotify har över 24 miljoner användare i över 20 länder, vilket har gjort dem till en maktfaktor i musikvärlden. Konkurrenter saknas dock inte. Franska tjänsten #Deezer finns i 150 länder och den amerikanska tjänsten #Pandora har över 65 miljoner användare.

Huruvida Apple avser lansera en konkurrerande tjänst, vilken sägs heta #Iradio, återstår att se, men mycket pekar på att Google kommer göra det på sin årliga utvecklarkonferens Google I/O som går av stapeln 18:00 idag, svensk tid. Google kommer att visa öppningstalet live över internet.

Enligt uppgifter från Wall Street Journal har Google skrivit avtal med Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group för att kunna erbjuda musik från de tre skivbolagen. Enligt uppgifterna ska Googles nya tjänst vara prenumerationsbaserad. Information om priser och om Google likt Spotify planerar en gratis prenumerationsmodell mot att användarna utsätts för annonser är inte känt.

Sedan tidigare säljer Google musik till kunder som har en mobiltelefon eller surfplatta med Android.

Kommentarer
1 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.