Bild: Joacim Melin

Johnson sparkad från J. C. Penney – tidigare jobbet på Apple fortfarande ledigt

Tidigare chefen för Apples butiker, Ron Johnson, lämnar klädföretaget J. C. Penney. Ryktena går nu om han kan vara på väg tillbaka till Apple som sedan oktober saknar en chef över sin butiksverksamhet.

#Ron Johnson rekryterades till Apple i januari år 2000 för att starta upp Apples butiksverksamhet. Elva år senare lämnade han företaget för att bli vd för klädföretaget J. C. Penney med ett tusental butiker i USA.

Framgångarna med Apples butiker världen över kan till stora delar tillskrivas Ron Johnson som tog fram strategierna för hur butikerna skulle fungera. Idag har Apple omkring 400 butiker världen över.

Johnson rekryterades till J. C. Penney för att försöka andas nytt liv i vad som i USA ansågs vara ett lite tråkigt varumärke. Efter att han tog över har företaget gått med förlust varje kvartal, och börskursen har fallit med över 50 procent. Under måndagen kom besked om att han fått sparken.

Johnsons efterträdare på Apple, #John Browett, fick sparken i oktober förra året. Browett införde åtgärder och regeländringar som möttes med kritik från personalen och sa själv i efterhand att han inte passade in på företaget.

Platsen som chef över Apples butiker har varit vakant sedan dess. Nu när Johnson är tillgänglig menar Appleinsider att det på pappret kan vara det perfekta läget att ta tillbaka Ron Johnson.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.