Ipad-bluff på Facebook

En annonskampanj på Facebook utlovar gratis Ipad som inte går att sälja. Annonsens avsändare identifierar sig som Apple, men det hela är en bluff.

I en annons som syns här och var på Facebook annonseras det för gratis Ipad. Liknande kampanjer för andra Apple-produkter har också florerat på Facebook de senaste dagarna. Avsändaren på annonsen ser ut att vara Apple och annonstexten är lite för bra för att vara sann:

Vi har tusentals uppackade Ipad som inte kan säljas så vi ger bort dem gratis. Vill du ha en? Dela ut och gilla den här bilden och surfa sedan till denna adress och skriv in din adress!

Annonskampanjen är en bluff och syftar endast till att samla in uppgifter för användning för utskick av spam via e-post. Det är därför rekommenderat att inte dela ut bilden eller besöka länken som postats tillsammans med bilden.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
8 svar

Apple har även i år gjort videoupptagningar från WWDC-seminarierna tillgängliga, inklusive sökbara transkriptioner.

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.