Utvecklar positioneringsteknik

Apple köper företaget Wifislam

Företaget Wifislam har köpts av Apple. Med egen teknik för att göra mer exakta positioneringar inomhus kan Wifislams programvara användas i framtida versioner av IOS.

Apple har öppnat plånboken och betalat 20 miljoner dollar, eller drygt 129 miljoner svenska kronor, för företaget #Wifislam. Bolaget har utvecklat en egen teknik för mer exakta positioneringar av mobiltelefoner inomhus som är anslutna till samma #Wifi-nätverk, rapporterar The Wall Street Journal.

Tekniken kommer sannolikt användas i framtida versioner av IOS och kan komma runt de två problem som IOS i dagsläget har med positionering inomhus. Traditionell GPS fungerar sällan tillförlitligt inomhus då den kräver fri sikt mot himlen och de satelliter som används för GPS. Positionering via Wifi fungerar i dagsläget inte alltid tillfredsställande beroende på hur det trådlösa nätverket är anslutet till internet.

Med Wifislams teknik kan mobiltelefoner positionsbestämmas ned till en felmarginal på 2,5 meter då enheter som använder tekniken kommunicerar med varandra över samma Wifi-nätverk. Om flera IOS-enheter exempelvis är anslutna till gratis Wifi i ett köpcentrum eller i ett kontorsnätverk kan dessa kommunicera med varandra och på så sätt skapa en mer exakt postionsangivelse även om enheterna befinner sig inomhus. Detta i sin tur kan skapa nya möjligheter för aktörer som via pushnotifieringar vill skicka ut erbjudanden och meddelanden beroende på var en IOS-enhet befinner sig.

Wifislam startades för två år sedan av bland annat utvecklare som tidigare arbetat på Google. Företagets webbsida går inte längre att nå, men finns att läsa via The Internet Archive Wayback Machine.

Kommentarer
1 svar

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.

En modern version av mobilklassikern Nokia 3310 erbjuder fin batteritid till ett förmånligt pris, och fyra färger. Dessutom kommer tre nya smarta mobiler under namnet Nokia.

I väntan på företagets emotsedda telefonlansering fokuserar Samsung istället på att uppdatera utbudet av surfplattor.