Apple växer mest i Storkina och Japan

Med bara dagar kvar till Apples bolagsstämma kommer här ett diagram som visar hur företagets intäkter fördelar sig över olika regioner i världen.

Det har varit mest fokus kring Apples enorma kassa och aktiekursen inför årsstämman den 27 februari. Företagets organiska tillväxt har hamnat i skymundan, men lyfts fram av postsateventide.com.

Apple delar upp sina affärer geografiskt. När kvartalsrapporten för 2012 sista kvartal släpptes hade en ny region för "Storkina" lagts till. Andra länder i regionen samlades under "Övriga Asien och Stillahavsområdet".

Diagrammet nedan visar andelen redovisade intäkter fördelat mellan olika regioner under det senaste räkenskapsåret.

Under räkenskapsåret 2012 var Storkina och Japan Apples snabbast växande regioner vad gäller intäkter. Även om tillväxttakten i Japan förstärktes under 2012 av de ekonomiska konsekvenserna av tsunamin det föregående räkenskapsåret, är det intressant att notera att Iphone inte är tillgänglig från de största nationella operatörerna i någon av de två regionerna.

Robert Paul Leitao (en av grundarna till Braeburn Group, en grupp med oberoende Apple-analytiker) summerar sin genomgång på postateventide.com med att säga att Storkina och Japan är Apples snabbast växande och mest lönsamma regioner. Om China Mobile och japanska Docomo börjar sälja Iphone kommer det ytterligare att öka tillväxten i de två områdena.

Han skriver också att genom att analysera Apples resultat på en regional basis så här får man insikter om företagets strategi för regional tillväxt och övergripande geografisk expansion.

Skriven av Ida Blix

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.