Apple växer mest i Storkina och Japan

Med bara dagar kvar till Apples bolagsstämma kommer här ett diagram som visar hur företagets intäkter fördelar sig över olika regioner i världen.

Det har varit mest fokus kring Apples enorma kassa och aktiekursen inför årsstämman den 27 februari. Företagets organiska tillväxt har hamnat i skymundan, men lyfts fram av postsateventide.com.

Apple delar upp sina affärer geografiskt. När kvartalsrapporten för 2012 sista kvartal släpptes hade en ny region för "Storkina" lagts till. Andra länder i regionen samlades under "Övriga Asien och Stillahavsområdet".

Diagrammet nedan visar andelen redovisade intäkter fördelat mellan olika regioner under det senaste räkenskapsåret.

Under räkenskapsåret 2012 var Storkina och Japan Apples snabbast växande regioner vad gäller intäkter. Även om tillväxttakten i Japan förstärktes under 2012 av de ekonomiska konsekvenserna av tsunamin det föregående räkenskapsåret, är det intressant att notera att Iphone inte är tillgänglig från de största nationella operatörerna i någon av de två regionerna.

Robert Paul Leitao (en av grundarna till Braeburn Group, en grupp med oberoende Apple-analytiker) summerar sin genomgång på postateventide.com med att säga att Storkina och Japan är Apples snabbast växande och mest lönsamma regioner. Om China Mobile och japanska Docomo börjar sälja Iphone kommer det ytterligare att öka tillväxten i de två områdena.

Han skriver också att genom att analysera Apples resultat på en regional basis så här får man insikter om företagets strategi för regional tillväxt och övergripande geografisk expansion.

Skriven av Ida Blix

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.