Högre pris på gammal produkt

Microsoft förklarar prishöjning på Office 2011

Microsoft höjde priserna på Office 2011 för Mac i veckan. 99mac kontaktade företaget för att ta reda på varför.

I veckan höjde Microsoft priset på #Office 2011 för Mac. Från att ha kostat drygt en tusenlapp för en studentlicens och drygt 2 000 kronor för en företagslicens har priserna nu stigit till drygt 1 200 kronor respektive 2 300 kronor.

Varför företaget höjer priserna på en två år gammal produkt undrade nog många. 99mac kontaktade Urban Johansson, presskontakt på Microsofts Sverigekontor, för att reda ut saken.

"Justeringen är till för att anpassa prissättningen mellan olika plattformar" , skriver Urban Johansson till 99mac. De olika plattformarna han refererar till är Office för Windows och Mac.

"Vi har också uppdaterat Office för Mac 2011 och lagt till aktivering för Office 365 Home Premium. Det här gör att det nu kan användas som en del i nya Office 365."

Sedan tidigare har 99mac skrivit om Office 365, där Office för Mac ingår. Till en kostnad av 90 kronor per månad får man samma funktionalitet som i företagsversionen av Office för Mac, men då kan programmet också installeras på upp till fem datorer.

Kommentarer
1 svar

Apple meddelar att de kommer att sluta sälja Thunderbolt Display, men att den kommer gå att köpa så länge lagret räcker.

Tack till JohannesKBA för detta #nyhetstips!

Mellanprisluren ZTE Axon Mini kan jämföras med betydligt dyrare mobiler ifråga om utbud av funktioner, om än inte vad gäller design och prestanda.

Apple förvånar utvecklare och säkerhetsanalytiker genom att systemkärnan i den senaste IOS-versionen för första gången är helt okrypterad.

Dropbox utmanar tjänster som Google Dokument med en rad nya verktyg för produktion och samarbete kring dokument.

Det social bildnätverket Instagram har nu 500 miljoner aktiva användare varje månad, och nu hoppar svenska regeringen på med ett eget konto.

Den nya textstandarden Unicode 9 har klubbats igenom, och det är fritt fram för en hel rad nya emojisymboler.