Apple satsar på kvalitet

Cook tror inte på en billigare Iphone

Under tisdagen pratade Tim Cook på investmentbolaget Goldman Sachs konferens för teknik och internet. Apples vd fick svara på flera frågor, bland annat om det kommer en billigare Iphone.

Apples vd Tim Cook frågades ut under tisdagskvällen svensk tid på investmentbolaget Goldman Sachs konferens för teknik och internet. Han fick frågor inom en rad områden, bland annat om Apple planerar att släppa en billigare modell av Iphone.

Tim Cook svarade att det är en populär fråga och fortsatte att för att förstå Apple måste man förstå att företagets ledstjärna är fantastiska produkter. Det ligger inte för Apple som företag att släppa något som inte når upp till deras höga standard.

"Det enda vi aldrig kommer att göra är ett tillverka en dålig produkt. Vi kommer göra fantastiska produkter. Det är den enda religion vi har. Vi måste göra något fantastiskt, något djärvt och ambitiöst. Vi vill att kunden ska vara i centrum. Vi vill berika människors liv ... Vi hoppas att vi bevisat genom åren att fantastiska produkter är något vi kan."

Tim Cook berättade att Apple däremot gör annat för att tilltala prismedvetna konsumter. När det gäller specifikt Iphone sänkte företaget priset på Iphone 4 och sänkte också priset på Iphone 4S. Första gången i september förra året och sedan igen under sista kvartalet. Apple hade inte tillräckligt många Iphone 4 efter prissänkningen. Den höga efterfrågan överraskade företaget.

"Så vi gör olika saker – har gjort saker – för att göra produkter mer prisvärda."

Om man ser tillbaka i Apples historia kostade till exempel en Ipod 399 dollar när den lanserades. Idag kostar en Ipod Shuffle 49 dollar. Tim Cook menade att Apple inte frågar sig "hur kan vi göra den här produkten billigare?", utan "hur kan vi göra en fantastisk produkt?". Apple lyckades göra det med Ipod till en kostnad som tillät dem att sänka priset och därmed locka fler köpare.

Framtiden för Ipad

Tim Cook fick också svara på hur framtiden ser ut för Ipad. Vd:n svarade att han tror att marknaden för surfplattor kommer att bli enorm och att det är en stor möjlighet för Apple.

För att sätta de 23 miljoner [sålda Ipad under sista kvartalet] i kontext. HP, som är världens största pc-tillverkare, sålde under samma kvartal 15 miljoner datorer. Det såldes 50+ procent fler Ipad än datorer.

Tim Cook sa att surfplattor attraherar människor som aldrig ägt en dator, eller som ägt en, men som inte är särskilt insatta eller erfarna användare. Han fortsatte att Ipad är så framgångsrik för att Apple är bäst på att kombinera hårdvara, mjukvara och tjänster i ett integrerat ekosystem.

"Jag tror fortfarande att vi bara sett början av det här, och det är väldigt spännande, det är genomgående för hela industrin. Jag tycker det visar återigen att den gamla modellen där alla gjorde en bit av någonting och hoppades att delarna tillsammans skulle bli något bra – konsumenterna köper inte det här, de tycker inte om det, de vill ha integration. Apple kan göra det bättre än någon annan."

Lyssna på alla frågor och svaren från Tim Cook på Apples webbplats.

Skriven av Ida Blix

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.

En modern version av mobilklassikern Nokia 3310 erbjuder fin batteritid till ett förmånligt pris, och fyra färger. Dessutom kommer tre nya smarta mobiler under namnet Nokia.

I väntan på företagets emotsedda telefonlansering fokuserar Samsung istället på att uppdatera utbudet av surfplattor.